Bezoek aan MOTI museum

Standaard

Vandaag, op 13 februari, heb ik het MOTI in Breda bezocht. MOTI staat voor ‘Museum of the Image’ en toont veel verschillende dingen die met communicatie en graphic design te maken hebben. Je kunt een presentatie volgen maar ook vrij rond lopen door de tentoonstellingen. Op dit moment kunnen studenten en andere geïnteresseerden de tentoonstelling WAANZIEN aanschouwen.

In dit artikel beschrijf ik wat ik in het MOTI museum heb geleerd, hoe communicatie zich heeft ontwikkeld en wat communicatie voor online marketing betekent. Door de jaren heen is communicatie natuurlijk veranderd en kijken we er anders tegenaan dan vroeger.

Museum of the Image

In MOTI worden verschillende kunstwerken tentoongesteld die het verhaal vertellen van de beeldcultuur. Er zijn veel beelden te vinden die tot uiting worden gebracht in fotografie en ruimtelijke ontwerpen. In de tentoonstelling loop je bijvoorbeeld langs T-shirts met ‘Choose Life’. Dit werd onder meer door George Michael (Wham!) gedragen en werd een echt statement in de 80’s.

In het leven kun je keuzes maken en het gaat erom dat je veel kunt bereiken als je dat zelf wilt. De food designers Honey & Bunny zijn van mening dat voedsel ook een deel is van een cultuur. Je kunt het zien als een business of een dagelijks designobject. Restaurants proberen door het mooi maken van eten klanten te lokken en fabrikanten doen dat bijvoorbeeld ook met verpakkingen.


Het kunstenaarsduo gebruikt daarom de AH mini’s in hun kunstwerk dat Room 333 afbeeld, wat doorgaans een ontvangstruimte is voor staatsbezoeken. Het symboliseert de belangrijkheid van food. Een ander interessant voorbeeld dat werd tentoongesteld, is de “One Million Dollar Homepage”. De website werd in 2005 opgezet door Alex Tew om zijn studie te kunnen bekostigen.

Zijn webpage bestond uit één miljoen pixels die hij voor één dollar per stuk wilde verkopen. Bedrijven konden dus een stukje reclame op zijn site zetten en moesten per pixel afrekenen. In de tentoonstelling wordt een offline variant getoond en het is een uitnodiging voor de bezoeker om deel te nemen en je ‘advertentie’ achter te laten.

‘De supermarkt’

De expositie ‘waanzien’ maakt duidelijk dat visuele reclame misleidend kan zijn en stelt de vraag of we ons laten beïnvloeden door schoonheidsidealen, seksbeelden of dresscodes. Om dit te testen zijn er enkele ruimtes die je kunt betreden met als voorbeeld de supermarkt. Je moet hier binnen een minuut producten scannen op een muur.

Uiteindelijk wijst de test uit hoe hoog de reclamegevoeligheid is van de winkelbezoeker. Sommigen willen snel winkelen en letten niet op de verpakking terwijl anderen dat wel doen. ‘Welke verpakking ziet er het goedkoopst, lekkerst, gezondst uit?’ Fabrikanten maken de verpakking aantrekkelijker zodat mensen eerder dat product uit de schappen pakken.Moti supermarkt

Wat heb ik geleerd?

De tentoonstelling leert mij dat we door communicatie heen prikken en meer dingen doen waar we zelf achter staan. Vroeger deed men vooral wat de media en grote bedrijven voorschreven. We bepalen nu (bijna) helemaal zelf welke communicatie we voor lief nemen en wat we ermee doen. “Choose Life” Communicatie is niet langer alleen zenden maar is meepraten en deelnemen.

Beeldcultuur is krachtig om een boodschap over te brengen maar kan ook afbreuk doen. Wanneer een afbeelding schokkend is of ongepast, leveren we hedendaags kritiek. Wel zijn we nog steeds te beïnvloeden door het gebruik van afbeeldingen, kleuren, teksten en andere communicatie. Bepaalde kleuren of een mooie opmaak kunnen bijvoorbeeld tot een aankoop aanzetten.

Ook heb ik geleerd dat beelden het zelfvertrouwen en gevoel kunnen beïnvloeden. Iemand die vaker geweld ziet of gewelddadige games speelt, wordt minder hier minder gevoelig voor. Het fenomeen wordt ‘geweldstolerantie’ genoemd. Daarnaast kun je onzeker worden als je niet aan een schoonheidsideaal voldoet. Daarom is maar liefst 86 procent van de meisjes tussen 15 en 25 onzeker.

Verandering naar hedendaagse communicatie

De communicatie heeft zich in de jaren zeker ontwikkeld en er is een duidelijke verandering te zien. Voorheen lag de macht vooral bij fabrikanten die de informatie richting de consumenten zenden. De consument had geen inbreng en werd vanuit gegaan dat producten zonder inspraak werden verkocht. Dat is op dit moment wel anders want nu kunnen consumenten ook communiceren.

Als een fabrikant schadelijke of minder kwalitatieve grondstoffen gebruikt, wordt er korte metten met het bedrijf gemaakt. Er zal bijvoorbeeld een rel op social media ontstaan en organisaties komen in actie om het product te boycotten. Dat leidt er vaak toe dat het bedrijf gehoor geeft en andere grondstoffen gaat gebruiken. Een goed en actueel voorbeeld is bijvoorbeeld het gebruik van plofkip.

Eerlijkheid is dus van belang in de hedendaagse communicatie, want de consument zal er anders zo doorheen prikken. Ook is het belangrijk dat advertentie uitingen onderscheidend zijn. We krijgen met zoveel advertenties te maken dat we er selectiever op worden. Een boodschap moet daarom bondig zijn, geen onnodige informatie bevatten en opgefleurd zijn met beelden.

Relatie met online marketing – Social media

Technologie en communicatie worden een steeds belangrijker onderdeel van het leven. Vooral de laatste jaren zijn er enorme stappen gemaakt en in de toekomst zal dat blijven gebeuren. Een ontwikkeling die je nu ziet die zowel een raakvlak met communicatie als online marketing heeft, is het gebruik en de inzet van social media door bedrijven en consumenten.

Waar bedrijven vroeger vooral informatie wilden zenden, zoeken zij nu manieren om te communiceren en de interactie aan te gaan met de consument. Er worden zelfs social media strategieën opgesteld die missers en fouten moeten voorkomen. Men weet dat de consument niet op onnodige berichten zit te wachten en daarom worden posts zorgvuldig samengesteld.

Update:
Ikea valentijnsdag
De boodschap moet goed zijn, want een netwerk zoals Facebook, toont anders het bericht maar aan een klein deel van het bereik. Hoe beter het bericht, hoe meer mensen dit zullen zien en lezen. Ook zijn er heuse teams aangesteld die klachten en vragen via social media afhandelen. Grote bedrijven zoals KLM, KPN, PostNL en vele anderen werken hier al mee en in de toekomst zullen er veel volgen.

Ook zijn er veel consumenten die hun boosheid of ontevredenheid uiten via deze Twitter of Facebook, iets dat voorheen bijna niet mogelijk was. Deze negatieve berichten worden gehoord en soms zelfs door andere media opgepikt. Daarom denken bedrijven beter na over oplossingen en ze proberen hier steeds adequaat op te reageren.

Relatie met online marketing – Image en Mobile

Verder krijgen we dagelijks steeds meer beelden te verwerken door het bezoeken van websites en applicaties. Hierdoor kunnen bedrijven bezoekers voorzien van kwalitatieve content die aansluit op de informatiebehoefte van deze specifieke doelgroep. Je ziet bijvoorbeeld reviews in video’s en afbeeldingen waarin je diep kunt inzoomen om details te zien.

In de toekomst denk ik dat er ook meer bedrijven gebruik maken van een eigen applicatie of responsive website. Responsive betekent dat een website gevormd wordt naar de grootte van het device. Een webpagina wordt anders bekeken op een smartphone en er moet dan ook andere informatie getoond worden. Hier moet je als online marketeer rekening mee houden om zo min mogelijk verkeer / potentiële klanten te verliezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *