Hoe wordt de theorie van Cialdini toegepast bij grote spelers?

Standaard

Robert CialdiniEen bezoeker die voor het eerst op je website of in je webshop terecht komt, durft het vaak niet aan om klakkeloos een conversie te doen. De betrouwbaarheid wordt gecontroleerd en hij zal eerst prijzen, aanbod en de website bekijken. Het is de taak van de ondernemer om de bezoeker te verleiden en te overtuigen om een aankoop of andere conversie te doen.

Je kunt de website aan een MBTI-test onderwerpen, maar de 6 overtuigingsprincipes van Robert Cialdini zijn wellicht nog interessanter. Cialdini is een zeer bekende psycholoog, overtuiger en veel gevraagd spreker op online marketing congressen.

In dit artikel ga ik dieper in op zijn theorie en toon ik voorbeelden aan de hand van diverse grote e-commerce spelers.

Tip: Om afbeeldingen in een galerij te vergroten, moet je op de afbeelding klikken.

Lees verder..

Hoe je een webshop betrouwbaarder maakt

Standaard

Roadmap betrouwbare webshop
Elke bezoeker die op je website of webshop komt, is een potentiële klant. Het biedt de mogelijkheid om vertrouwen te winnen en de bezoeker tot een aankoop of inschrijving aan te zetten. Helaas zijn er nog te veel webwinkels die geen vertrouwen uitstralen waardoor een bezoeker liever bij een bekende retailer bestelt.

Het is een trend die op dit moment erg speelt. Grotere spelers, zoals Wehkamp en Bol.com, doen het goed in de zoekresultaten, bieden interessante prijzen en zijn bekend bij het grote publiek. Kleine webwinkels hebben het moeilijk aangezien ze met deze spelers moeten concurreren. Als de website er dan ook niet betrouwbaar uitziet, wordt de kans op een conversie steeds kleiner.
Lees verder..

Het gebruik van kleuren in webshops

Standaard

Vormgeving en usability zijn een belangrijk punt bij het starten van een webshop. Als categorieën niet logisch zijn ingedeeld of een zoekbalk ontbreekt, is de conversie niet optimaal. Je beperkt bezoekers in het bereiken van hun doel; het doen van een aankoop. Iets waar misschien te weinig over na wordt gedacht, is het gebruik van kleuren.

De kleur van de website wordt vaak bepaald door de ondernemer en niet de designer. Waarschijnlijk wordt er een kleur gekozen die hij / zij mooi of stijlvol vindt. Kleuren kunnen een klant echter (onbewust) in een stemming brengen of een gevoel meegeven. Daarom kiezen grote bedrijven uit een psychologisch oogpunt voor een bepaalde kleur in hun logo of website.

Lees verder..

Vijf tips om de conversie te verbeteren

Standaard

Het starten van een webshop is niet meer zo moeilijk nu er veel handleidingen op internet beschikbaar zijn en door de opkomst van aanbieders zoals Mijnwebwinkel en Biedmeer. Binnen no-time heb je een eigen webwinkel maar het binnenhalen van orders is niet zo eenvoudig. Als je al een leuk aantal bezoekers op je site hebt, is het nog maar de vraag of ze daadwerkelijk bestellen.

Conversie blijkt voor veel bedrijven een probleem en daarom schrijf ik dit artikel om ze een beetje te helpen met het verhogen van het orderaantal. Overigens hoeft een conversie niet per se een aankoop te zijn, want het kan ook een contactaanvraag of nieuwsbriefinschrijving betekenen. De tips in deze blogpost zijn echter vooral op de conversie ‘aankoop’ gericht.

Lees verder..

Hoe ziet de toekomst van verzenden eruit? #3

Standaard

Tegenwoordig shoppen veel consumenten online, want het is gemakkelijk en een webwinkel is 24 uur per dag ‘geopend’. Het enige nadeel is (was) dat je langer moet wachten op je bestelde artikelen. Er zijn echter een aantal grote spelers die ‘same day delivery’ hebben geïntroduceerd. Hierdoor komt men de klant tegemoet maar er staat wel een prijs tegenover.

Zelfde dag bezorgd met Coolblue

Coolblue is het overkoepelende bedrijf van bijna honderd webshops. In 2012 heeft het bedrijf een nieuwe bezorgmogelijkheid geïntroduceerd die ‘VandaagNog’ wordt genoemd. Bestellingen die voor 15:00 uur worden gedaan, kunnen dezelfde dag worden thuis bezorgd. Het is niet zonder kosten want voor de service betaalt een klant 17,95 euro per bestelling.

Lees verder..

Hoe ziet de toekomst van verzenden eruit? #2

Standaard

In de eerste blogpost over de toekomst van verzenden schreef ik onder meer dat PostNL minder dagen bezorgd omdat er minder brievenbus wordt verzonden. Daar ben ik het niet helemaal mee eens omdat er natuurlijk ook meer bestellingen bij webshops worden gedaan. Kleinere items worden nog wel met brievenbuspost verstuurd. Ik wil PostNL wel gelijk geven in het feit dat de verzendmethoden blijven ontwikkelen.

Zo werken Bol.com en Albert Heijn samen om de klant een extra service te bieden waardoor een bestelling in een supermarktvestiging kan worden afgehaald. In dit artikel ga ik verder in op een nieuwe retourmethode van JeansOnline en een verzendmogelijkheid die nog in de toekomst ligt. Weten waar ik het over heb?
Lees verder..

Hoe ziet de toekomst van verzenden eruit? #1

Standaard

Afgelopen week verscheen er een bericht op Nu.nl waarin stond dat PostNL in de toekomst wellicht nog maar drie dagen (brievenbus)post gaat bezorgen. Op dit moment heeft de Europese Unie, gelukkig, een richtlijn die voorschrijft dat het bedrijf minimaal vijf dagen per week post moet rondbrengen. PostNL zou er geen problemen mee hebben als deze richtlijn versoepeld wordt.

Sinds dit jaar wordt de post al op vijf in plaats van zes dagen bezorgd. Het beursgenoteerde bedrijf claimt dat door het hoge aantal internetverbindingen in Nederland de hoeveelheid post sneller afneemt dan in andere landen. Ik vraag me echter af of er daadwerkelijk zoveel minder post wordt verstuurd dan PostNL doet aannemen.

Lees verder..