Foursquare voor zakelijk gebruik

Standaard

Facebook en Twitter zijn inmiddels wel ‘ingeburgerd’ in de marketingstrategie van veel bedrijven maar er zijn tal van netwerken die onbenut blijven. Het kost te veel moeite om hiermee aan de slag te gaan of men weet simpelweg niet wat de mogelijkheden zijn. Deze platformen zijn wellicht minder populair maar daarmee zeker niet minder interessant voor je bedrijf.

Een sociaal netwerk dat nog te weinig wordt ingezet door bedrijven is Foursquare. Er zijn verschillende toepassingen en het aantal gebruikers liegt er ook niet om. Wellicht is dit dé kans om de mobiele gebruiker te bereiken, want het platform heeft een app voor bijna alle apparaten. In dit artikel vertel ik meer over Foursquare en hoe bedrijven dit kunnen inzetten.

Wat is Foursquare?

Foursquare is een locatiedienst waarmee je kunt inchecken op locaties zoals restaurants, fitnesscenters, clubs en andere plaatsen. Als de locatie er niet bijstaat, kun je deze zelf makkelijk toevoegen. Je kunt niet alleen je vrienden laten weten waar je je bevindt, maar ook tips / recensies achterlaten over bepaalde locaties. Daarnaast zit er een competitie element in want je krijgt punten als je ergens incheckt en kunt zo badges verdienen.

De gebruiker die het meest incheckt op een locatie, wordt de burgemeester (mayor). Doordat check-ins ook op Twitter en Facebook gedeeld kunnen worden, blijft de userdatabase groeien. Het platform wordt wereldwijd door zo’n 45 miljoen mensen gebruikt en er zijn op dit moment al meer dan 5 miljard check-ins. Volgens het bedrijf zitten er 1,6 miljoen ‘businesses’ op Foursquare. Het sociale netwerk is overal toegankelijk want ze hebben onder meer een webversie en ook een applicatie voor iOS en Android.

Bekijk een video over hoe je dit platform kunt gebruiken:

Foursquare heeft lang zonder verdienmodel gezeten maar heeft nu een inkomen dat bestaat uit (affiliate) commissies. Gebruikers kunnen door hun creditcard te synchroniseren met Foursquare korting krijgen bij verschillende plekken waar ze inchecken. Om dit mogelijk te maken is het bedrijf een samenwerking met Visa, Mastercard en American Express aangegaan. Onder meer de Burger King, Nike en een aantal dealwebsites gingen in zee met Foursquare.

Foursquare en het bedrijfsleven

Ondanks dat dit netwerk niet erg zakelijk klinkt, zijn er toch voldoende mogelijkheden voor bedrijven. Allereerst is het verstandig om een locatie aan te maken op Foursquare voor je eigen bedrijf. Of je nu een horecagelegenheid of winkel bent, dat maakt niet uit. Je kunt gebruikers van het platform belonen in de vorm van een speciale aanbieding of korting als ze inchecken. Ook kunnen andere gebruikers zoeken naar “specials” in de buurt en zo zal jouw aanbieding naar boven komen.

Natuurlijk kun je ook een andere actie bedenken, bijvoorbeeld een prijs voor de “burgemeester”. Zo zijn er bijvoorbeeld cafés die de mayor een gratis drankje aanbieden. Een fitnesscentrum in Eersel heeft verder een jaarabonnement sporten onder gebruikers verloot. De vereiste was om in te checken bij het fitnesscentrum en dit te delen met vrienden op Facebook. Het levert awareness op en je hebt een leuke competitie voor klanten.

selexyz

Wanneer je het slim aanpakt, kun je ervoor zorgen dat klanten vaker naar je bedrijf toekomen. Selexyz gaf een boek weg na 10 check-ins. Hierdoor zorgt zij ervoor dat mensen daadwerkelijk weer naar de boekwinkel gaan en vermoedelijk ook andere aankopen doen. Bij Starbucks konden klanten een speciale badge krijgen als ze 5 check-ins hadden.

Verder kan Foursquare handig zijn om feedback te ontvangen of om het vertrouwen te wekken voor potentiële klanten. Gebruikers kunnen namelijk tips achterlaten en je zaak zo beoordelen. “De broodjes bij Bakker Bart zijn heerlijk”. Iedereen die wil inchecken bij een locatie kan deze reviews zien en het is ook mogelijk om deze via andere social media te delen.

Conclusie
Ik ben van mening dat meer bedrijven in Nederland iets met Foursquare zouden moeten doen. Het aanmaken van een locatie en het instellen van een aanbieding kost weinig tijd en bovendien geen geld. Waarom zou je dan niet profiteren van deze gratis mogelijkheden? Ook blijkt dat steeds meer Nederlanders het gebruiken. Er zijn zo’n 0,3 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 78.000 mensen het dagelijks inzetten. Een kleine kanttekening is dat het een beetje fraudegevoelig is, omdat je niet per se op de locatie aanwezig hoeft te zijn, maar je enkel in de buurt moet bevinden.

Bronnen:
Marketingonline
Marketingextreme
Dvhp.nl
Dotsolutions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *