Google Venice update: zoekresultaten worden lokaler

Standaard

Om gebruikers de beste zoekresultaten voor te kunnen schotelen, voert Google updates door in haar algoritme. Kleine updates zijn (bijna) niet zichtbaar terwijl er ook een aantal grotere waren zoals de Panda-, Penguin- en Venice update. Laatstgenoemde update is in 2012 doorgevoerd maar heeft nog steeds zijn nasleep en breidt zich verder uit.

De veranderingen zijn met name merkbaar bij lokale zoekresultaten. Dit soort zoekquery’s komen vaker voor aangezien het aandeel van mobiel steeds verder toeneemt. Mobiele gebruikers willen bijvoorbeeld snel even een restaurant zoeken of contactgegevens van een bedrijf achterhalen. De Venice update leidde er toe dat zoekresultaten verschillen, afhankelijk van de locatie waar men zich bevindt.

Hierdoor krijgen websites die lokaal zijn ingericht voorrang op andere resultaten. Voorheen moest je bijvoorbeeld “Fysiotherapeut Bergeijk” intikken om relevante resultaten te verkrijgen. Zoek je nu op deze locatie op de term ‘fysiotherapeut’, dan krijg je specialisten te zien die een praktijk in Bergeijk hebben:

fysiotherapie bergeijk

Deze afbeelding geeft goed weer welke impact de Venice update heeft op de zoekresultaten. De lokale resultaten (Google Maps) worden bij elkaar in een blok getoond. Het feit dat Google vaker zo’n blok met lokale zoekresultaten toont, zorgt er natuurlijk voor dat andere zoekresultaten omlaag ‘geduwd’ worden.

Hoe verbeter je Local SEO?

Het moge duidelijk zijn dat zoekresultaten zijn veranderd ten opzichte van vroeger. Dit biedt kansen voor kleinere, lokale bedrijven omdat zij nu makkelijker kunnen scoren in de top 10. Het zijn namelijk niet meer de grote spelers met budget die deze posities claimen. De vraag is dus hoe scoor je lokaal beter in Google? Hierbij enkele tips om je op weg te helpen:

• Een website moet voldoende lokale content hebben waardoor Google weet in welke plaatsen het bedrijf actief is. Maak bijvoorbeeld een contactpagina met enkele regels tekst waarin je aangeeft op welke locaties je actief bent.

• Neem de plaatsnamen ook op in koppen (H2 tags) en voorzie ook de meta tags van plaatselijke informatie.

• Hosting wordt ook gezien als een kleine factor die meetelt voor SEO. Als je een Nederlandse site hebt, kun je de server ook het best in Nederland hebben staan.

• Voeg de geografische meta data toe aan je website (GEO tagging). Dit zijn codes in HTML die aangeven waar een bedrijf is gevestigd of actief is.

• Je doet er goed aan om adresgegevens in de footer of header te plaatsen waardoor ze op elke pagina terugkomen. Gebruik bij voorkeur geen 06-, 0900- of 0800-nummer, maar een lokaal telefoonnummer zoals 040 voor Eindhoven.

• Meld je aan bij bedrijvengidsen waarin je adresgegevens van je bedrijf kunt vermelden. Citations (vermeldingen van NAW-gegevens) zijn zeer belangrijk voor lokale SEO en bedrijvengidsen kun je als een soort startpagina’s van deze vermeldingen zien.

• Lokale vestigingen kon je voorheen claimen en beheren door middel van het Google Places dashboard. Tegenwoordig gebeurt dat in Google+ Local. Het is van belang dat je het ‘profiel’ zo volledig mogelijk invult en bij voorkeur van beeldmateriaal voorziet.

Eigen inzicht
Ik vind de Venice update een zeer belangrijke ontwikkeling waar je als marketeer niet omheen kunt. Het is niet voor elk bedrijf even relevant want voor een webshop heeft dit minder impact. Als je lokaal onderneemt, bijvoorbeeld als fietsenmaker, bakker of tandarts, denk ik dat je veel met deze update moet doen.

Je moet ervoor zorgen dat je lokale vindbaarheid goed is en dat je aanwezig bent in bedrijfsgidsen en op Google + lokaal. Als concurrenten dit wel hebben toegepast en jij niet zal dit zeker effect hebben op je sales en klantaanloop. In de toekomst wordt deze ontwikkeling nog veel belangrijker; Google wil resultaten steeds meer personaliseren.

Bronnen:
Blog.Leadrs
Edwords
100.nl
Twinklemagazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *