Het belang van mobiele SEO

Standaard

mobile seo

De laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie kunnen je bijna niet zijn ontgaan want ze zijn direct merkbaar in ieders omgeving. Het gebruik van sociale media is enorm toegenomen en er maar zijn weinig mensen die niet dagelijks hun Facebook, Twitter of Instagram checken. Daarnaast heeft 95% van de jongeren tussen 18 – 25 jaar mobiel internet en neemt het aandeel onder oudere volwassenen ook nog toe.

Niet zo gek, want de markt voor smartphones en tablets is ‘booming’. Maandelijks brengen fabrikanten als Samsung, HTC, Sony en Apple nieuwe toestellen op de markt. Inmiddels heeft de meerderheid van de Nederlandse bevolking zo’n ding op zak. En de marketeer? Juist, die kan daar gebruik van maken en ervoor zorgen dat websites klaar zijn voor mobiel.

Mobiele gebruikers zetten hun telefoon of tablet niet alleen in om mail te checken, nieuwsbronnen te lezen of spelletjes te spelen, maar ook om even snel iets op te zoeken. Of juist heel uitgebreid als ze aan het oriënteren zijn op een vakantie of andere nieuwe aankoop. Hoe zorg je ervoor dat je website ook op mobiel goed wordt weergegeven, en gevonden?

Waarom is SEO voor mobiel van belang?

Mobiel is naar mijn mening al heel belangrijk op dit moment, maar het wordt nog veel belangrijker. Het aantal mensen dat mobiele apparaten gebruikt om websites te bezoeken neemt enorm toe en daarom moeten websites aangepast worden aan dit soort gebruik. Bezoekers moeten hetzelfde gebruiksgemak ervaren als een gebruiker die via een desktop op een website terecht komt.

Ik denk als een website niet goed wordt weergegeven op een smartphone of tablet de bezoeker weg klikt en bij een concurrent gaat kijken. Bedrijven laten hier echt kansen liggen en een goede mobiele site kan voor meer conversie zorgen. Klanten gaan niet alleen oriënteren op een mobiel apparaat maar durven ook steeds vaker een aankoop te doen of gegevens achter te laten.

Feitjes en verwachtingen:
– Bijna de helft van de handel verloopt via mobiele apparaten in 2018 (Forrester)
– Een derde van de gebruikers (VS) gebruikt alleen mobiel in hun oriëntatie, volgens het “Mobile Path to Purchase” onderzoek. Daarnaast belde de meerderheid (53%) een bedrijf rechtstreeks via de contactgegevens uit Google.
– 67% van de bezoekers is eerder geneigd een aankoop te doen als een website geschikt is voor mobiele apparaten, aldus Google.
– Drie op de vijf zoekopdrachten wordt via een mobiel apparaat gedaan. Daarbij gaat het voornamelijk (52%) om lokale zoekopdrachten.
– 41% van de Nederlanders zoekt minstens één maal per week naar lokale informatie, terwijl 13 procent dat dagelijks doet. Dit soort zoekopdrachten leiden tot een websitebezoek of het vinden van contactgegevens van de fysieke vestiging.

Hoe kun je een website ‘Mobile SEO proof’ maken?

Allereerst is het goed om nog eens naar je gebruikte zoekwoorden te kijken. Zijn deze op mobiel bezoek gericht? Een mobiele gebruiker is vaak op zoek naar lokale resultaten en gebruikt wellicht andere termen als een desktopgebruiker. Gebruik dus niet alleen zoekwoorden zoals ‘bloemist’, maar ook ‘bloemist Veldhoven’ of ‘ik zoek een bloemist’. Smartphones bieden namelijk verschillende functies, zoals Google Now of Siri, waarin gebruikers zeer letterlijk zoeken.

Content en design
Kijk daarbij niet alleen naar het zoekwoordgebruik maar ook naar de overige content. Een mobiele bezoeker wil snel informatie hebben en heeft geen tijd om een ellelange tekst door te lezen. Schrijf daarom kort en bondig en laat belangrijke informatie direct opvallen. Contactgegevens, een ‘call button’ of een routekaartje moeten meteen zichtbaar zijn.

Voorbeeld responsive design

Nog beter is dan om ook het ontwerp van de website aan te pakken en deze op de mobiele gebruiker af te stemmen. Je zag een periode waarin veel bedrijven een aparte mobiele site of app lieten maken. Het is veel slimmer om een responsive design te laten ontwerpen. Hierbij wordt de website aan verschillende formaten aangepast, maar blijft de URL wel hetzelfde. Je hoeft dus niet voor meerdere sites te linkbuilden en je ranking in Google is waarschijnlijk al vele malen beter.

Verder komen de richtlijnen voor zoekmachineoptimalisatie redelijk overeen met de desktop. Title tags mogen niet te lang zijn, want anders worden ze niet volledig weergegeven in de zoekresultaten. Ook moeten teksten goed leesbaar zijn, zijn interne links handig en is het gebruik van een plaatje zeker niet af te raden.

Bronnen:
Marketingland
Interpedia
Emerce
Leadrs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *