Het gebruik van kleuren in webshops

Standaard

Vormgeving en usability zijn een belangrijk punt bij het starten van een webshop. Als categorieën niet logisch zijn ingedeeld of een zoekbalk ontbreekt, is de conversie niet optimaal. Je beperkt bezoekers in het bereiken van hun doel; het doen van een aankoop. Iets waar misschien te weinig over na wordt gedacht, is het gebruik van kleuren.

De kleur van de website wordt vaak bepaald door de ondernemer en niet de designer. Waarschijnlijk wordt er een kleur gekozen die hij / zij mooi of stijlvol vindt. Kleuren kunnen een klant echter (onbewust) in een stemming brengen of een gevoel meegeven. Daarom kiezen grote bedrijven uit een psychologisch oogpunt voor een bepaalde kleur in hun logo of website.

Wat betekenen de kleuren?

Rood: is de kleur van energie, passie, warmte en motiveert tot het ondernemen van actie. Wordt echter ook als ‘fout’ en ‘risico’ beschouwd, dus een CTA button zou beter een andere kleur meekrijgen. McDonald’s gebruikt de opvallende kleur om mensen naar haar restaurants te lokken.

Oranje: staat voor sociale communicatie, vrolijkheid, actie, enthousiasme en optimisme. Een prima kleur voor een button. Onder meer Wehkamp en CoolBlue gebruiken dit in buttons en pricetags.

Groen: is de kleur van evenwicht, groei, rust, betrouwbaar, wijsheid, geluk en welvaart. Groen is net als bij een stoplicht ‘doorgaan’, dus het kan helpen bij het omhoog krijgen van de conversie.

voorbeeld KLM

Blauw: staat voor vertrouwen, vrede, veiligheid, toewijding en betrouwbaarheid. Grote organisaties als KLM en CoolBlue worden als betrouwbaar gezien en hebben veel loyale klanten.

Geel: is een kleur die voor intelligentie, samenwerking, hoop, vrolijkheid en duidelijkheid staat. Staat echter ook voor zwakte, waarschuwing, jaloezie.

Wit: is de kleur van perfectie . Het verwijst naar zuiverheid, onschuld, eerlijkheid en veiligheid.

Bruin: een goede kleur die staat voor comfort, geloofwaardigheid, duurzaamheid, mannelijk en bescherming.

Zwart: is het onbekende, mysterieuze maar verwijst ook naar macht, kwaliteit, stijlvol, prestige en rijkdom. De kleur wordt daarom in exclusieve shops en bij luxere producten ingezet.

Note: Kleuren zijn niet gebonden aan een land, wat betekent dat het voor verschillende culturen en landen een andere betekenis kan hebben. Hoewel rood in Nederland als ‘fout, stop en gevaar’ wordt beschouwd, betekent het in China ‘festiviteit, succes en geluk’.

Welke kleur gebruik je in een webshop?

Al een lange tijd worden kleuren door grote bedrijven in hun voordeel gebruikt. Fastfoodketens kiezen voor “smakelijk” rood, terwijl banken “geruststellend” groen gebruiken. Je moet goed nadenken welke kleuren je het best kan inzetten voor onderdelen op je website. Het heeft met branding te maken maar ook met de conversie die je wil realiseren.

De kleur moet passen bij het imago van de website en het tweede punt is dat er harmonie in het ontwerp moet zijn. Het mag niet te druk ogen en call-to-actions moeten extra opvallen. Kleuren moeten bij de doelgroep passen. Ik zou aanraden om naar de kleuren te kijken en te bedenken wat je wilt uitstralen naar buiten.

Voorbeeld webshop kleuren

Een webshop met menswear of sieraden wil vaak macht, prestige, rijkdom, kracht en stijlvol uitstralen. Daarom zie je dat het design vaak zwart is, wat bovenstaande gevoel bij klanten en potentiële afnemers oproept. Wel zou ik aanraden opvallende kleuren te gebruiken voor de call to action. Maak deze bijvoorbeeld feloranje of groen.

Misschien past het niet helemaal in het design maar doordat opvalt, verbetert de conversie wellicht. Verder moet je zorgen dat er genoeg witruimte zit tussen verschillende kolommen, banners, categorieën etc. Het creëert rust en zorgt ervoor dat het niet vervelend is om naar de webwinkel te kijken. Een te drukke site is vaak niet overzichtelijk en leidt regelrecht tot wegklikken.

Bronnen:
Smeding Concepts
Frankwatching
Shopio.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *