Hoe je een webshop betrouwbaarder maakt

Standaard

Roadmap betrouwbare webshop
Elke bezoeker die op je website of webshop komt, is een potentiële klant. Het biedt de mogelijkheid om vertrouwen te winnen en de bezoeker tot een aankoop of inschrijving aan te zetten. Helaas zijn er nog te veel webwinkels die geen vertrouwen uitstralen waardoor een bezoeker liever bij een bekende retailer bestelt.

Het is een trend die op dit moment erg speelt. Grotere spelers, zoals Wehkamp en Bol.com, doen het goed in de zoekresultaten, bieden interessante prijzen en zijn bekend bij het grote publiek. Kleine webwinkels hebben het moeilijk aangezien ze met deze spelers moeten concurreren. Als de website er dan ook niet betrouwbaar uitziet, wordt de kans op een conversie steeds kleiner.

Hoe win je vertrouwen?

Iedereen die voor het eerst in een onbekende webshop komt, zal de site goed doorlopen om te kunnen bepalen of het een betrouwbaar bedrijf is. Er zijn een aantal basisprincipes maar ook dingen waar je wellicht niet zomaar op zou komen.

1. Telefonische bereikbaarheid
Het komt goed over bij een gebruiker als ze kunnen bellen bij vragen, klachten of problemen. Daarom is het belangrijk om deze mogelijkheid te bieden en het liefst met een lokaal telefoonnummer. Een 06-nummer staat een beetje onprofessioneel, en oplichters kunnen ook een prepaid van 10 euro aanschaffen. Door service uren (tussen 10.00 en 18.000 bereikbaar) toe te voegen, wek je extra vertrouwen bij de bezoeker.

Denk hierbij ook aan andere contactmogelijkheden. Zet adresgegevens op een contactpagina, maar ook onderaan de pagina zodat bezoekers deze makkelijk kunnen vinden. Een mogelijkheid voor livechat wordt ook door grote bedrijven ingezet.

2. Keurmerken en cijfers
Cijfers die je hebt over je webshop en aantal klanten kan het vertrouwen vergroten. Kreten als ‘Beoordeeld met een 8,3’ of ‘487 klanten gingen u voor’ dragen bij aan betrouwbaarheid. Evenals keurmerken of awards van (onafhankelijke) organisaties die je hebt ontvangen. Voorbeelden zijn Thuiswinkel Waarborg, de Website van het jaar award en benoemingen in media.

Plattetvdiscounter.nl
3. Voldoende betaalmogelijkheden
Een webwinkel die enkel overschrijving via bank aanbiedt, wordt als minder betrouwbaar geschouwd dan een concurrent die ook iDEAL, PayPal en Creditcard als mogelijkheden heeft. Hoewel veel klanten geen ‘achteraf betalen’ gebruiken, kan het toch goed zijn om deze toe te voegen. Ook doe je er goed aan om logo’s van betaalproviders naast de keurmerken te tonen.

4. Productpagina
Door bovenstaande stappen door te voeren, heb je de bezoeker wellicht zo ver gekregen om door te klikken om een product te bekijken. Hier is het opnieuw van belang om het vertrouwen te winnen. Dit kan je doen door productvideo’s en afbeeldingen van hoge kwaliteit toe te voegen. De potentiële klant kan het artikel niet vasthouden dus maak het zo tastbaar mogelijk. Ook eerdere ervaringen van andere klanten kunnen hem doen aanzetten tot een druk op de winkelwagenknop.

Bol.com reviews

5. Check-out
De laatste stap die een bezoeker doet, is (hopelijk) het plaatsen van een bestelling. Het betekent niet dat de conversie al daadwerkelijk is behaald want de klant kan nog afhaken. De aankoopintentie is aanwezig en daarom moet je zorgen dat hij / zij durft te bestellen. Doe dit door goed aan te geven welke stappen doorlopen moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld met een zogeheten kruimelpad.

Ook het aanbieden van een beveiligde (SSL) verbinding, het tonen van logo’s van betaalproviders en security badges (zoals VeriSign en McAfee Secure) helpt hierbij. Verder is het belangrijk dat de klant weet wat hij aan verzendkosten betaalt en wanneer het product binnenkomt. Kreten als “Gratis verzending. Binnen 24 uur geleverd” doen het goed.

Voorbeeld Apple

Bron: Deze tips in een leuke infographic bekijken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *