Hoe kan ik Snapchat inzetten voor mijn bedrijf?

Standaard

Snapchat was het afgelopen jaar een veel besproken applicatie. Niet alleen vanwege het feit dat de oprichters een bod van 3 miljard dollar afwezen, maar ook omdat het gebruik enorm toeneemt. Er wordt geschat dat de applicatie eind 2013 op 60 miljoen apparaten was geïnstalleerd. Hiervan zijn er 30 miljoen actieve gebruikers die dagelijks meer dan 400 miljoen ‘Snapchats’ verzenden.

snapchatOpvallend is dat de start-up het bod van 3 miljard dollar afwees aangezien er op dit moment geen verdienmodel is. Er worden geen advertenties getoond en er zijn geen mogelijkheden voor een (betaald) premium account. CEO Evan Spiegel maakte overigens wel bekend dat er in de toekomst een shop komt voor in-app aankopen en dat men op dit moment experimenteert.

Wat is Snapchat?

Ondanks dat het platform regelmatig in het nieuws verschijnt, weet je wellicht niet helemaal wat het inhoudt en hoe het werkt. Snapchat wordt voornamelijk gebruikt door jongeren tussen de 13 en 23 jaar. Het is een mobiele applicatie waarmee je een (gekke) foto of video maakt en deze direct doorstuurt naar een aantal vrienden.

Snapchat is uniek omdat de foto een momentopname is en maximaal 10 seconden zichtbaar blijft. De gebruiker kan zelf instellen hoelang vrienden de foto kunnen bekijken. Je kunt, nadat je een foto hebt genomen, deze kort toelichten met een tekstje en eventueel nog wat opmaken door met kleurtjes op de foto te tekenen.

Mogelijkheden voor bedrijven

Ondanks dat Snapchat voornamelijk door grote merken wordt ingezet, die innoverend willen zijn op marketinggebied, zijn er ook genoeg mogelijkheden voor het MKB. Het netwerk kan allereerst gebruikt worden om korting te geven. 16Handles, een Amerikaanse keten die frozen yoghurt verkoopt, gaf korting op de volgende aankoop als gebruikers een ‘snap’ maakte en deze naar het account van de keten stuurde. Men kreeg vervolgens een foto terug gestuurd die aan de kassa getoond moest worden zodat men een kortingsbon van 16 tot 100 procent ontving.

Snapchat is daarnaast geschikt voor het versturen van exclusieve ‘sneak previews’ voor trouwe fans. Een onderdeel van Honda deelde een prototype van haar supercar NSX. Slechts 100 gebruikers kregen het filmpje te zien maar deze ging viraal nadat een van de gelukkigen dit op YouTube deelde. Verder konden fans van Chatsports tickets winnen door het merk toe te voegen en een leuke ‘snap’ te versturen en hier de eigen gebruikersnaam en een hashtag (#gimmietickets) te vermelden.

Snapchat mcdonald's
Ook McDonald’s zal binnenkort actief deelnemen op dit sociale netwerk. Dat maakte het bedrijf bekend bij haar 2,2 miljoen volgers middels een aankondiging op Twitter. Gebruikers die McDonald’s toevoegden, kregen een exclusief 36 seconden durende ‘behind the scenes’ filmpje te zien. De commercial bevatte onder meer diverse celebrities en een nieuw product.

Conclusie
Uit recente cijfers blijkt dat er in Nederland zo’n 700.000 gebruikers actief zijn op Snapchat. Er zijn slechts weinig bedrijven die actief gebruikmaken van dit marketinginstrument. Het netwerk is minder populair dan Facebook of Twitter maar biedt genoeg mogelijkheden naar mijn mening. Nederlandse bedrijven zouden het daarom moeten integreren in hun marketingstrategie. Voor toekomstige winacties of om ‘speciale’ aankondigingen te doen, is Snapchat een goed medium. Je hebt dan vooral de echte fans die mee doen en niet degene die alleen je pagina liken op Facebook om iets te winnen.

Bronnen:
Marketingfacts
Designntrend.com
TTMcommunicatie
Emerce
Yourzine

Een gedachte over “Hoe kan ik Snapchat inzetten voor mijn bedrijf?

  1. Martijn

    Leuk artikel!

    Bij Unisport hebben wij succes met Snapchat! Wij begonnen meer dan een jaar geleden Snapchat als Social Media kanaal te gebruiken. Onze snaps krijgen steeds meer views en wij geven dit kanaal dan ook steeds meer aandacht. Je kan ons volgen op onze snapnaam “unisportlife”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *