Instagram inzetten voor je merk of bedrijf

Standaard

Het is al bewezen dat Instagram succesvol ingezet kan worden voor personal branding. Op het platform kun je een eigen kanaal creëren met foto’s en gebruikers kunnen je gaan volgen. In 2013 was Instagram de snelst groeiende app en daarom zouden bedrijven er ook mee aan de slag moeten. Maar hoe kun je de dienst inzetten voor je merk of bedrijf?

In dit artikel wordt duidelijk hoe Instagram kan bijdragen aan een marketingstrategie. Er zijn al enkele succesverhalen die ik graag met je wil delen. Voor verdere uitleg over Instagram verwijs ik je naar mijn eerdere blogpost ‘Instagram voor personal branding‘.

Hoe kan Instagram bijdragen aan je merk?

Omdat het sociale netwerk zo’n 180 miljoen gebruikers heeft is het aan te raden om te overwegen of het een onderdeel moet worden van de marketingstrategie. Als bedrijf wil je graag actief zijn op plekken waar de doelgroep komt en waar je als merk dus gezien kan worden. Door het delen van leuke content met meerwaarde kun je een fanbase verkrijgen en klanten aan je merk binden.

Op dit moment zijn het vooral grote merken die Instagram inzetten om extra engagement te creëren. Het platform kan op verschillende manieren door bedrijven gebruikt worden. Enkele maanden geleden werd ook de nieuwe functionaliteit ‘Instagram Direct’ geïntroduceerd. Hierdoor zijn er nog meer mogelijkheden voor het bedrijfsleven ontstaan.

Je kunt namelijk direct een foto of video naar gebruikers zenden en zij kunnen ook terug reageren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een wedstrijd te houden waarbij men de leukste foto moet insturen. Mocht je een video versturen met verborgen reclame zijn een aantal dingen belangrijk. Laat de content aansluiten bij de doelgroep (relevantie), entertain ze en benut alle mogelijkheden van Instagram.

“The Social Catalogue”

Het zou kunnen dat je nog een catalogus van IKEA of de plaatselijke meubelboer in de kast hebt liggen maar eigenlijk zijn papieren varianten uit de tijd. Producten kunnen tegenwoordig online en op elk apparaat worden bekeken. IKEA Noorwegen dacht er ook zo over en wilde graag een complete catalogus samenstellen via social media.

Het bedrijf kwam daarom met een leuke campagne waarbij ze mensen opriepen om een foto te maken van hun favoriete product uit de catalogus en deze te delen via Instagram en Facebook. Er werd een winactie aan gekoppeld en binnen 4 weken werd de complete catalogus gefotografeerd. De campagne heeft veel interactie en engagement met de doelgroep opgeleverd.

GAP – Instagram Direct

Het sociale netwerk introduceerde afgelopen jaar een nieuwe feature genaamd Instagram Direct. Hierdoor kunnen gebruikers een foto naar specifieke personen sturen. Voor bedrijven houdt het in dat ze kleinschalige acties kunnen organiseren waarbij ze makkelijk in contact kunnen komen met deelnemers. Het biedt bijvoorbeeld mogelijkheden voor benadering en dialoog.

Het nadeel is echter dat de zichtbaarheid van een actie een stuk kleiner is omdat niet alle content publiekelijk wordt gedeeld. Ik verwacht dat in de toekomst meer bedrijven Instagram Direct gaan inzetten voor winacties maar een van de eersten was Gap. Het bedrijf zette een foto online en beloonde de eerste 15 reacties met een limited edition product.

‘Boom. #mycalvins’

Er zijn genoeg beroemdheden en andere influencers op Instagram te vinden. Dat biedt natuurlijk ook mogelijkheden voor bedrijven want deze gebruikers hebben veel volgers. De influencers worden vooral ingezet voor reclamecampagnes. Zo ging zangeres Fergie, onder meer bekend van Black Eyes Peas, bijvoorbeeld topless voor het modemerk Calvin Klein.

Het Amerikaanse bedrijf vroeg enkele knappe modellen, modebloggers en muzikanten om zich in ondergoed van Calvin Klein te hullen en dit op Instagram te delen. Door het gebruik van hashtags weten we dat het om een reclamecampagne gaat. Fergie gebruikte bijvoorbeeld ‘Boom. #mycalvins.’ Haar video is inmiddels zo’n 20.000 keer geliked.

Fergie Calvin Klein

Bronnen:
Dutchcowboys
Nieuwsblad.be
Marketingfacts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *