Personal branding: Blogspot

Standaard

Door de komst van het internet is het makkelijk om ontdekt te worden en een ‘celebrity’ te worden op het world wide web. Je kunt door het creëren van leuke foto’s of video’s miljoenen volgers krijgen op netwerken zoals YouTube, Instagram en Vine. Daarnaast is het bijhouden van een blog over een bepaald onderwerp een goede manier om mensen aan je te binden.

Hoewel je direct een professioneel blog kunt beginnen, denk ik dat het wellicht beter is om eerst te kijken of het bloggen bevalt en je er daadwerkelijk tijd voor kunt vrij maken. Gratis platformen zoals Blogspot, Tumblr of WordPress spelen hier prima op in. In dit artikel vertel ik waarom het bijhouden van een blog interessant is en geef ik een voorbeeld van een bekende Blogspotter.

Wat is Blogspot?

Blogger of Blogspot is een sociaal netwerk van Google waar mensen gratis een weblog kunnen starten. Het voordeel is dat je geen serverruimte hoeft aan te schaffen en ook (bijna) geen kennis nodig hebt van programmeertalen zoals HTML en CSS. Verder worden er ook geen advertenties getoond, wat bij veel gratis blogplatformen wel het geval is.

Overigens vind ik het wel minder professioneel dat er .blogspot achter je webadres staat en anderen dus zien dat je gebruik maakt van deze gratis blogsoftware. Binnen enkele stappen heb je een blog aangemaakt en kun je beginnen met het schrijven van leuke artikelen of delen van interessante content. Omdat het zo gebruiksvriendelijk en eenvoudig is heeft Blogspot vast veel gebruikers.

Het is echter niet duidelijk hoeveel omdat Google geen cijfers over gebruikersaantallen bekend maakt. Het platform werd in 1999 opgericht maar er zijn diverse wijzigingen doorgevoerd. Je hoeft bijvoorbeeld geen Blogspot account meer aan te maken want je kunt het simpelweg koppelen met Google+. En er zijn natuurlijk meer mogelijkheden qua vormgeving bijgekomen.blogging

Waarom tijd investeren in een blog?

Er zijn naar mijn inzicht tal van redenen waarom het starten van een blog de moeite waard is. Je kunt er niet alleen een leuk zakcentje aan verdienen maar het is ook goed voor personal branding. Door het schrijven van artikelen, delen van nieuwtjes en interessante cases laat je zien dat je bezig bent met een bepaald onderwerp en hier ook wel degelijk verstand van hebt.

“Door te schrijven over zaken waar je verstand van hebt vergroot je de kans dat anderen vertrouwen in je stellen.” Uiteindelijk creëer je meer bekendheid voor je blog en de persoon die hier achter zit. (Jij dus!) Je kunt andere mensen een dienst bewijzen door de kennis die je deelt en het kan van pas komen bij een sollicitatie. Mits het enige relevantie heeft met je vakgebied.

Een blog die gekoppeld is aan een website kan ook voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines zorgen. Je kunt het bekijken als een instrument om een website ‘vers’ te houden want de gedachte achter bloggen is dat je het met enige regelmaat doet.

Voorbeeld personal branding

Een Nederlandse dame die bekendheid heeft verworven via Blogspot is Leonie ter Veld van het weblog ‘GEWOONWATEENSTUDENTJESAVONDSEET.blogspot.nl’. Hoewel het niet helemaal duidelijk is hoeveel unieke bezoekers het blog maandelijks trekt is de populariteit wel af te leiden van de bijbehorende Facebook-pagina. Deze heeft inmiddels meer dan 42.000 likes.

Zoals de naam al doet vermoeden gaat het blog vooral over eten, recepten en koken. De populariteit heeft ervoor gezorgd dat Leonie onder meer werd uitgenodigd voor 3FM en aandacht kreeg op toonaangevende websites zoals Culy.nl, Marketingfacts, HartvanNederland en Lindamagazine. Ook het Parool publiceerde twee artikelen over haar blog.

blogspot

Bronnen:
Plazilla.com
Frankwatching

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *