Google Venice update: zoekresultaten worden lokaler

Standaard

Om gebruikers de beste zoekresultaten voor te kunnen schotelen, voert Google updates door in haar algoritme. Kleine updates zijn (bijna) niet zichtbaar terwijl er ook een aantal grotere waren zoals de Panda-, Penguin- en Venice update. Laatstgenoemde update is in 2012 doorgevoerd maar heeft nog steeds zijn nasleep en breidt zich verder uit.

De veranderingen zijn met name merkbaar bij lokale zoekresultaten. Dit soort zoekquery’s komen vaker voor aangezien het aandeel van mobiel steeds verder toeneemt. Mobiele gebruikers willen bijvoorbeeld snel even een restaurant zoeken of contactgegevens van een bedrijf achterhalen. De Venice update leidde er toe dat zoekresultaten verschillen, afhankelijk van de locatie waar men zich bevindt.

Lees verder..

Het belang van mobiele SEO

Standaard

mobile seo

De laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie kunnen je bijna niet zijn ontgaan want ze zijn direct merkbaar in ieders omgeving. Het gebruik van sociale media is enorm toegenomen en er maar zijn weinig mensen die niet dagelijks hun Facebook, Twitter of Instagram checken. Daarnaast heeft 95% van de jongeren tussen 18 – 25 jaar mobiel internet en neemt het aandeel onder oudere volwassenen ook nog toe.

Niet zo gek, want de markt voor smartphones en tablets is ‘booming’. Maandelijks brengen fabrikanten als Samsung, HTC, Sony en Apple nieuwe toestellen op de markt. Inmiddels heeft de meerderheid van de Nederlandse bevolking zo’n ding op zak. En de marketeer? Juist, die kan daar gebruik van maken en ervoor zorgen dat websites klaar zijn voor mobiel.

Mobiele gebruikers zetten hun telefoon of tablet niet alleen in om mail te checken, nieuwsbronnen te lezen of spelletjes te spelen, maar ook om even snel iets op te zoeken. Of juist heel uitgebreid als ze aan het oriënteren zijn op een vakantie of andere nieuwe aankoop. Hoe zorg je ervoor dat je website ook op mobiel goed wordt weergegeven, en gevonden?

Lees verder..

Verandering in zoekresultaten: de title tag

Standaard

Dat Google regelmatig haar algoritme update en probeert de zoekresultaten te optimaliseren voor haar gebruikers is bijna algemeen bekend. Dagelijks worden er veranderingen doorgevoerd maar deze zijn lang niet allemaal merkbaar. Alleen grotere updates zoals de Panda, Penguin en Venice updates werden door het grote publiek opgemerkt.

In de afgelopen weken is er echter nog iets opvallends gebeurd. Google heeft het ontwerp van de zoekresultaten aangepast waardoor de title tag anders wordt weergegeven. Hierdoor zijn veel titels te lang geworden en worden ze afgekort getoond. Daarnaast is het mogelijk dat de zoekgigant zelf een titel creëert op basis van informatie die op de webpagina te vinden is.

Lees verder..