StumbleUpon inzetten voor meer traffic

Standaard

StumbleUpon is een social bookmark dienst die al sinds 2001 bestaat maar pas sinds 2012 echt populair begon te worden. Hoewel het platform vooral in de Verenigde Staten wordt gebruikt, zouden we er in Nederland toch rekening mee moeten houden. In de VS zou StumbleUpon bijvoorbeeld al meer traffic doorverwijzen dan Facebook.

Omdat het netwerk meer dan 25 miljoen gebruikers (april 2012) heeft, is het de moeite om te proberen of het voor je bedrijf of merk werkt. StumbleUpon kan een goede bron van traffic zijn naar een bepaalde pagina of website. In dit artikel vertel ik wat een gebruiker er allemaal mee kan doen en hoe je meer verkeer naar je website kunt krijgen.

Wat is StumbleUpon?

De dienst valt het best te omschrijven als een sociale zoekmachine. Gebruikers kunnen aangeven welke onderwerpen ze interessant vinden en vervolgens krijgen ze willekeurige websites voorgeschoteld die door anderen positief gewaardeerd zijn. Kies categorieën en favorieten zodat de content beter op jouw voorkeur wordt afgestemd.

Je kunt zelf ook websites beoordelen waardoor het systeem leert waar je voorkeur naar uitgaat. Hierdoor worden voorgeschotelde resultaten steeds beter. Het doel is om uiteindelijk kennis te maken met websites die je niet kent maar die je waarschijnlijk wel interessant vindt. In 2011 werden er al 1 miljard ‘Stumbles’ of beoordelingen per maand gehaald. Recentere cijfers zijn er helaas niet.

StumbleUpon verdient aan ‘sponsored’ resultaten, iets wat Facebook en Twitter bijvoorbeeld ook doen. Verder is er maar weinig bekend over een verdienmodel.

stumleupon

Hoe krijg ik dan meer bezoekers?

StumbleUpon kan een belangrijke bron van bezoekers zijn, maar het is niet zo dat je alleen je pagina hoeft aan te melden, omhoog stemt en dan achterover kunt leunen. Deelnemen aan de community, vrienden maken en andere helpen om hun content omhoog te stemmen, werkt wel degelijk. Zonder content te beoordelen en te becommentariëren blijft het resultaat waarschijnlijk uit.

Het is de bedoeling dat je actief deelneemt zodat je volgers krijgt en je invloed op StumbleUpon groter wordt. Daarom is het zeker aan te raden om influencers te benaderen en te vragen of zij jouw content willen beoordelen. Omdat zij veel volgers hebben, hecht het netwerk extra waarde aan een positieve beoordeling.

Tip 1: Artikelen die niet goed geschreven zijn en er écht op gericht zijn om enkel meer verkeer te verkrijgen zijn uit den boze. Inhoud staat voorop en een slecht artikel zal averechts werken en dus weinig extra verkeer genereren.

Tip 2: Wanneer je artikelen ‘stumbled’ die van dezelfde site afkomstig zijn, bijvoorbeeld je blog, zorg er dan voor dat je tussendoor ook andere sites beoordeeld. Wanneer je enkel je eigen sites blijft beoordelen, worden de ‘stumbles’ verwijderd van je profiel.

Tip 3: Het kan voor bedrijven met budget gunstig zijn om te experimenteren met ‘Paid Discovery’. Ongeveer 10% van de stumbles zou hieruit afkomstig zijn, aldus het bedrijf. Het is een manier die de moeite waard is om te proberen, omdat je enkel betaalt voor de leads die doorklikken naar je website.

Bronnen:
Queromedia.be
Infonu.nl
Mashable.com
Zoekmachineguru

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *