Verandering in zoekresultaten: de title tag

Standaard

Dat Google regelmatig haar algoritme update en probeert de zoekresultaten te optimaliseren voor haar gebruikers is bijna algemeen bekend. Dagelijks worden er veranderingen doorgevoerd maar deze zijn lang niet allemaal merkbaar. Alleen grotere updates zoals de Panda, Penguin en Venice updates werden door het grote publiek opgemerkt.

In de afgelopen weken is er echter nog iets opvallends gebeurd. Google heeft het ontwerp van de zoekresultaten aangepast waardoor de title tag anders wordt weergegeven. Hierdoor zijn veel titels te lang geworden en worden ze afgekort getoond. Daarnaast is het mogelijk dat de zoekgigant zelf een titel creëert op basis van informatie die op de webpagina te vinden is.

Wat is er aangepast en hoe speel je hier op in?

Het vernieuwde design voor de zoekresultaten heeft ervoor gezorgd dat het lettertype van de titels groter is geworden. De ruimte voor de title tag heeft echter dezelfde grootte waardoor veel titels te lang zijn en niet in het geheel worden getoond.

Ik vind dat bedrijven hier op in moeten spelen en nog eens naar de title tags moeten kijken. Allereerst is het niet mooi, en het geeft je concurrent wellicht een voordeel als een gebruiker ergens naar zoekt.

Je ziet namelijk dat grote bedrijven er al mee aan de slag zijn gegaan. Hierdoor krijgt een bezoeker een mooi en volledig resultaat te zien. Wel vind ik dat je oude blogposts met rust mag laten, maar je vooral moet focussen op aanpassing van belangrijke pagina’s.

title tag verandering

Note: bovenste resultaat is de oude situatie en het onderste resultaat geeft de kortere titels weer.

De oude richtlijnen zijn dus niet meer van toepassing en om aan de nieuwe te voldoen geef ik paar tips weg:

1. Let op het soort letters dat je gebruikt. Het kan namelijk erg verschillen hoe breed een bepaalde letter is in pixels. De letter ‘i’ neemt veel minder ruimte in dan een ‘w’ of ‘m’.

2. Overdrijf niet met CAPSLOCK. Hoofdletters zijn breder dan kleine letters en nemen dus opnieuw meer ruimte in. Daarnaast staat overmatig gebruik zeer schreeuwerig. In geval van merknamen als ‘LEGO’ kan het goed zijn, maar voor gewone woorden vaak niet.

3. Houd rekening met het zoekresultaat. Als een gebruiker een zoekterm intikt, toont Google deze zelfde term dikgedrukt in de titel. Een langere zoekopdracht zou meer dikgedrukte woorden kunnen betekenen en dus een langere title tag.

Maximale lengte van title tags?

Moz deed onderzoek naar de lengte van de paginatitels en ontdekte hoe lang deze nu mogen zijn. In totaal bleven er 28.410 titels voor analyse over. Zo bleek dat Google titels met capslock soms al bij 42 karakters afkapte, terwijl andere titels met 68 tekens overeind bleven. Moz heeft daarom op basis van eigen onderzoek een richtlijn aangegeven. Met de volgende lengtes zit je safe:

• 55 karakters (95.8%)
• 53 karakters (98.7%)
• 49 karakters (99.9%)

Indien je 55 karakters gebruikt, heb je 95,8% kans dat titels goed worden weergegeven. Dat betekent dat 1 op de 20 title tags wordt afgekapt. Een zeer redelijk percentage naar mijn mening.

Handige tool!
Een wijziging van de titel is vermoedelijk niet direct zichtbaar in Google. Ook al heb je de title tag aangepast, kan het gebeuren dat deze alsnog te lang is. Daarom heeft Moz een handige tool online gezet waarmee je een preview kunt krijgen. Natuurlijk kun je het ook inzetten om je huidige titels aan een test te onderwerpen.

Bron:
Moz.com
Interpedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *