Vijf tips om de conversie te verbeteren

Standaard

Het starten van een webshop is niet meer zo moeilijk nu er veel handleidingen op internet beschikbaar zijn en door de opkomst van aanbieders zoals Mijnwebwinkel en Biedmeer. Binnen no-time heb je een eigen webwinkel maar het binnenhalen van orders is niet zo eenvoudig. Als je al een leuk aantal bezoekers op je site hebt, is het nog maar de vraag of ze daadwerkelijk bestellen.

Conversie blijkt voor veel bedrijven een probleem en daarom schrijf ik dit artikel om ze een beetje te helpen met het verhogen van het orderaantal. Overigens hoeft een conversie niet per se een aankoop te zijn, want het kan ook een contactaanvraag of nieuwsbriefinschrijving betekenen. De tips in deze blogpost zijn echter vooral op de conversie ‘aankoop’ gericht.

1. Schaarste creëren
In veel branches zie je bedrijven schaarste creëren om de bezoeker om te kunnen zetten in een klant. Denk maar aan teksten zoals “Weg = weg” of “Nog maar enkele stuks beschikbaar”. Het is een krachtig wapen om de twijfelende bezoeker te beïnvloeden en over de streep te trekken. Door het creëren van schaarste kun je inspelen op de angst van het verlies.

De bezoeker denkt namelijk: “Als ik te lang wacht met het bestellen van dit product of het boeken van een vlucht, loop ik het risico dat het al is uitverkocht.” Je kunt bijvoorbeeld een voorraadstatus op de website vermelden of tekst zoals “alleen deze week geldig.” Het zal een gevoel van urgentie oproepen, wat de conversie ten goede komt.

Schaarste voorbeeld

2. Wees eerlijk
Niets is vervelender dan achteraf, in het check-out proces, er achter te komen dat de prijs van een artikel toch niet zo voordelig is als je in gedachten had. Het zal een bezoeker een teleurgesteld gevoel opleveren en hierdoor zal deze al snel afdruipen. Daarom is het belangrijk dat je eerlijk bent over de kosten en een bezoeker hier vooraf goed over informeert.

Geef op de productpagina duidelijke prijsinformatie weer. Is de prijs inclusief of exclusief omzetbelasting (btw) en zijn er nog bijkomende kosten? Ook te hoge verzendkosten die pas in het bestelproces verschijnen blijken een veelvoorkomende reden om af te haken. Het maken van fouten in productspecificaties of levertijd is natuurlijk uit den boze.

3. Vraag niet te veel
Deze tip gaat over het invullen van formulieren en is dus belangrijk voor persoon die een webwinkel beheert of bedrijven die met contactaanvragen werken. In veel systemen kun je een formulier aanpassen en instellen welke gegevens klanten moeten / kunnen invullen. Als er te veel invulvakjes staan kan dat uiteindelijk minder conversie opleveren.

Het is daarom noodzaak dat er in een formulier alleen de benodigde gegevens gevraagd worden. Vraag bijvoorbeeld enkel om een naam, adresgegevens en e-mailadres. Andere data die je niet gebruikt kun je beter niet vragen. Het kan er allemaal voor zorgen dat een bezoeker afhaakt omdat hij / zij het te veel moeite vindt of niet snapt wat er ingevuld moet worden.

4. Call to action
Op welke website, onder elke advertorial of product in een webshop moet een call to action te vinden zijn. Het haalt de bezoeker over om actie te ondernemen en te doen wat jij wilt dat deze doet. Als een potentiële klant een artikel bekijkt op een productpagina en vervolgens nergens een button kan vinden om deze in de winkelwagen te plaatsen, zal hij de website wegklikken.

Een goede call to action biedt de bezoeker zekerheid en zorgt ervoor dat deze een product wil bestellen, een abonnement wil afsluiten of contactgegevens wil verzenden. Ook is de kleur belangrijk want een oranje, rode of groene button blijken goed te werken. De buttontekst moet actief zijn en kunnen bijvoorbeeld ‘Bestellen’, ‘Probeer nu’ of ‘Meer informatie’ inhouden.

5. Testen!
Het verbeteren van de conversie is een continue proces, wat inhoudt dat je moet blijven meten en testen om zo een beter resultaat te behalen. Zogeheten A/B testen zijn hier een goed middel voor. Het houdt in dat je de ene helft van de bezoekers de huidige website toont en de andere helft een andere versie van de pagina voorschotelt.

Hieruit kun je goed opmaken of een bepaalde wijziging een beter resultaat oplevert. Een case over de webshop JohnBeerens.com die op Marketingfacts werd gepubliceerd, wijst uit dat het aanpassen van een bestelbutton bijvoorbeeld al veel effect kan hebben. Het groter maken van de knop zorgde bijvoorbeeld voor maar liefst 18 procent meer conversie.

John Beerens case

Bron: Marketingfacts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *