Is Vine bedrijfsmatig in te zetten?

Standaard

In mijn eerdere blogpost kun je lezen over het inzetten van Vine voor personal branding. Met behulp van deze applicatie kun je een video maken die slechts zes seconden duurt. De videodienst wordt zoveel gebruikt omdat het erg makkelijk is om content te delen via Facebook, Twitter of e-mail. Kunnen bedrijven Vine ook gebruiken of is het totaal niet interessant?

Het groeiende sociale netwerk biedt zeker kansen voor bedrijven. In dit artikel maak ik duidelijk hoe het bedrijfsleven Vine kan inzetten en toon ik enkele succesvolle cases. Vooral in Amerika wordt de dienst al ingezet door bedrijven.

Waarom is het interessant voor bedrijven?

Als bedrijf wil je de conversatie aangaan met de doelgroep en zorgen voor leuke content die hen boeit en aan je doet binden. Consumenten krijgen echter zoveel informatie te verwerken dat ze weinig tijd hebben om een filmpje van een halfuur te bekijken. Ook moet je concurreren met andere merken die gevolgd worden op Twitter en Facebook.

Vine vraagt niet alleen weinig tijd van de doelgroep maar tegelijkertijd kun je als bedrijf onderscheidend zijn. Er zijn maar relatief weinig bedrijven die het medium inzetten om een boodschap over te brengen. Er zijn een aantal concrete mogelijkheden hoe je Vine kunt gebruiken om je bedrijf op de kaart te zetten.

1) Promotie
Wanneer je een nieuw artikel in de markt wilt zetten, kan Vine helpen om het te promoten. Zo zou je een korte teaser kunnen maken waarin de voordelen worden benoemd. Ook is het mogelijk om slechts een deel van het product te laten zien waardoor de doelgroep nieuwsgierig wordt. Verwijs ze vervolgens naar de website of naar een speciale landingspagina voor het nieuwe product.

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat hier al gebruik van maakt is Taco Bell. Onderstaand filmpje toont een korte aankondiging van een nieuw product.

2) Behind the scenes
De consument wil graag weten met wat voor bedrijf ze te maken heeft en daar kun je met behulp van Vine prima op inspelen. Neem ze mee in een korte tour door de showroom / kantoor en laat zien wat voor mensen er werken. Daarnaast kan de klantenservice bijvoorbeeld vragen beantwoorden middels een kort filmpje.

3) Handleiding
Het platform is ook te gebruiken om daadwerkelijk informatie te bieden. In zes seconden kun je een korte handleiding maken die klanten ondersteuning biedt bij een product. Bacardi leert haar doelgroep bijvoorbeeld hoe je een cocktail kunt maken. Door een vraag te stellen in de omschrijving kun je ook direct interactie creëren.

Omdat de video’s zo kort duren en het niet saai wordt voor het publiek vind ik Vine een erg krachtige tool waar ik in de toekomst nog veel van verwacht. Voor bedrijven is het een goede versterking van de huidige marketingstrategie. Je kunt de doelgroep net een beetje extra bieden, wat kan resulteren in een meer loyaliteit en engagement.

Bronnen:
Cubicleninjas.com
Markethings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *