Webinar: E-mailmarketing door Aartjan van Erkel

Standaard

Aartjan van erkelOnlangs heb ik het boek ‘Verleiden op internet’ gekocht, wat geschreven is door Aartjan van Erkel. Ik zou hem gerust een expert op het gebied van internetschrijven, conversie en e-mailmarketing willen noemen. De beste man heeft al meer dan 7 jaar ervaring en houdt een eigen blog bij. Omdat ik aangemeld ben op zijn nieuwsbrief wist ik dat hij op vrijdag 9 mei 2014 een webinar zou geven.

Hierin vertelt van Erkel over zijn successen die hij geboekt heeft met e-mailmarketing, maar wordt ook duidelijk wat hij beter had kunnen doen. Hij vertelt het verhaal aan de hand van vijf bloopers en probeert zijn luisteraars een goed beeld van het vakgebied te geven. Uiteindelijk geef ik mijn inzicht op deze theorie.

Wat heb ik geleerd van deze webinar?

Het webinar draaide voornamelijk om e-mailmarketing maar Aartjan begon zijn verhaal met social media. Bedrijven denken dat ze hier iets mee moeten doen, beginnen daar zomaar mee en hebben vooraf geen strategie bepaald. Het gevolg is dat een ondernemer of marketeer hier vervolgens veel tijd op doorbrengt maar dat het uiteindelijk weinig tot niets oplevert.

De relatie met de klant wordt wellicht beter, maar het creëren van bereik duurt lang. Je hebt niet binnen enkele weken duizenden followers of likes die relevant zijn en daadwerkelijk iets opleveren. Ook is het aanbieden van producten op sociale netwerken ‘not done’. Voor bloggen geldt hetzelfde, vindt Aartjan van Erkel.

Bezoekers en lezers prikken zo door té commerciële boodschappen heen en zullen al snel afhaken. Het is goed om content te delen, maar levert dat wel iets op? Eigenlijk niet, zegt Aartjan. 95 procent van de bezoekers leest je artikelen maar draagt niet bij aan de omzet. Ook ben je afhankelijk van de zoekmachines op welke positie ze je weergeven.

Het klonk bijna als de heilige graal van het web; e-mailmarketing. Door relevante e-mails te versturen met content en aanbiedingen kun je de omzet daadwerkelijk vergroten. Aartjan maakte binnen een jaar meer dan 250.000 euro extra omzet door het gebruik van e-mailmarketing. E-mailadressen zijn in jouw beheer en je bent niet afhankelijk van een netwerk. Daarom kun je zo vaak e-mails versturen als je wilt maar doe dit niet te vaak want anders gaat het de doelgroep irriteren.

Tips:
– Bouw een mailinglijst op en breid deze uit
– Stuur regelmatig een interessante nieuwsbrief
– Focus op relatie en content delen i.p.v. harde sales
– Maak nieuwsbrieven responsive

En, moet je e-mailmarketing gaan inzetten?

Het webinar gaf verhelderende inzichten op het gebied van bloggen, social media en e-mailmarketing. Ik denk dat het belangrijk is om een relatie met een klant op te bouwen en daarom actief te zijn op een blog en / of social media. Je moet je echter wel realiseren dat het tijd kost en je dit niet alleen moet doen om de klant te ‘pleasen’. Uiteindelijk moet er wat ook wat voor terugkomen, wat vooraf vastgesteld staat in social media strategie. Of dat nu extra naamsbekendheid, een betere beoordeling door klanten of extra sales betekent.

Daarnaast wordt de kracht van e-mailmarketing enorm onderschat door marketeers. Vaak wordt gedacht dat abonnees de nieuwsbrieven irritant vinden en het verspilde moeite is. Niet dus, want klanten zijn hongerig naar kennis en spenderen gemiddeld 28% van de werktijd in een inbox. Ook toonde de Nationale e-mail benchmark van 2013 aan dat het gemiddelde openingspercentage van e-mails uitkomt op 23,86 procent.

Dus: e-mailmarketing inzetten als ondersteuning van online marketinactiviteiten? Ja! Het zorgt uiteindelijk voor meer omzet en extra exposure onder de klanten. Hierdoor creëer je tevens het exposure effect: hoe vaker je van iemand hoort, hoe positiever je houding wordt ten aanzien van die persoon of dat bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *