Webinar: Kritisch kijken naar websites door Eduvision

Standaard

Tegenwoordig is bijna elk bedrijf voorzien van een website. Er zitten wel verschillen in websites want de een is door een professioneel ontwerpbureau gemaakt terwijl de ander door het neefje van de baas is ontworpen. Soms zitten zijn er aspecten waar simpelweg niet logisch over is nagedacht. Het doet de gebruikservaring niet ten goede, maakt de website moeilijker en verminderd de conversie.

Ondernemers zouden kritischer moeten kijken naar hun website. In het webinar van Eduvision ‘Kritisch kijken naar websites’ worden handige tips gegeven die hierbij kunnen helpen. Het kan er toe leiden dat de bouncerate wordt teruggebracht, de conversie wordt verhoogd of dat de user experience beter wordt.
Meer weten?

Usability: waar moet ik rekening mee houden?

Tijdens het optimaliseren moet je eigen voorkeuren achterwege laten en denken vanuit de bezoeker. Kom tegemoet aan zijn verwachtingen en zet aspecten op een logische plek. Het menu moet bijvoorbeeld bovenaan, links of rechts van de pagina staan. In de nieuwere WordPress thema’s staat de navigatie vaak rechts, terwijl webshops dit meestal bovenaan of links hebben staan. Onderzoek van Eduvision toonde aan dat navigatie die links staat beter converteert dan rechts.

Het is daarbij belangrijk dat de navigatie duidelijke koppen bevat en vage termen zijn uitgesloten. Je kunt bijvoorbeeld beter het soort product noemen dan ‘producten’. Een autofabrikant kan bijvoorbeeld beter ‘Audi’ en ‘Landrover’ noemen dan auto’s. Zie het als een service naar je bezoeker, want deze weet waar hij terecht komt en komt sneller dichterbij zijn uiteindelijke doel.

Gebruik liever geen iconen; zeker niet als ze niet al te herkenbaar zijn. Een huisje van ‘home’ wordt door Bol.com toegepast en is voor de handliggend. Sommige iconen zijn dat niet en roepen verwarring op, wat tot een ontevreden bezoeker en niet tot conversie leid.

zoeken bol.com
Tip: Gebruik een zoekformulier met automatische feedback. Het betekent dat een gebruiker al mogelijke termen of producten te zien krijgt zodra hij iets intikt in de zoekbalk. Dit werkt zeer conversieverhogend en wordt onder meer door Bol.com en de Bijenkorf toegepast.

Lees! Voordat het te laat is…

• Schrap de welkomstboodschap! Gebruik de ruimte voor een kop (H1) met zoekwoord.

• Plaats geen foto’s als ze niet relevant zijn. Ze moeten écht iets toevoegen aan de tekst.

• Laat de bezoeker niet gissen waar de website over gaat. Maak dit duidelijk met een tagline. Bijvoorbeeld door een korte zin van een aantal woorden onder het logo te zetten.

• Hyperlinks met ‘klik hier’ zijn ouderwets. Onderstreep ze liever en gebruik een functionele tekst. Bijvoorbeeld: Meer informatie opvragen over Aanmelden bij Avans.

Waar laten bedrijven steekjes vallen?

Naar mijn mening laten bedrijven veel steken liggen op het gebied van usability en conversie. Door een paar kleine aanpassingen kan een website al veel duidelijker zijn of meer rendement behalen. Veel webshops en simpele bedrijvenpagina’s gebruiken vaak nog een welkomsttekst. De bezoeker weet écht wel dat hij welkom is, dus deze ruimte zou beter een kop met een zoekterm erin kunnen bevatten.

Ook houden veel bedrijven geen rekening met het doel van de website. Wat is de bedoeling dat een bezoeker op de website komt doen? Moet hij enkel informatie lezen of zou hij een offerte moeten aanvragen? Soms weet de bezoeker zelf niet wat de mogelijkheden van de website zijn. Als hij dit niet snel gevonden krijgt, wordt de website verlaten. Iets waar je als ondernemer echt rekening mee moet houden.

Verder vind ik dat bedrijven nog te weinig aan een goede call to action denken. De belangrijkste button is vaak in dezelfde kleur als de rest en valt dus totaal niet op. Het is zo simpel aan te passen en kan de conversie direct verhogen. Ook zie je dat gerelateerde producten vaak nog op een verkeerd moment getoond worden. Toon deze niet als iemand al wil bestellen, want dan breng je hem aan het twijfelen en blijft de conversie uit.

Bronnen:
Webinar Eduvision

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *