Webinar: Webschrijven door Eduvision

Standaard

Eduvision biedt verschillende webinars aan via YouTube waarin handige tips worden behandeld. De video over webschrijven bevat onder meer richtlijnen voor webteksten, tips voor webpagina’s en er komen meerdere voorbeelden aan bod. Voor je begint aan een blog of het schrijven van teksten voor een bedrijfswebsite zou je deze video zeker eens moeten bekijken.

Het begint eigenlijk met het nadenken over de volgende drie vragen:
– Wie is je doelgroep; voor wie ga je schrijven?
– Wat is je doel? (Informeren, activeren, service of verkoop)
– Wat is je boodschap; wat wil je vertellen?

Na het beantwoorden van deze vragen, kun je pas beginnen met het schrijven van de webtekst. Om je hierbij te helpen heb ik de belangrijkste informatie op een rijtje gezet. Verder probeer ik het te verduidelijken aan de hand van een voorbeeld en geef ik mijn eigen inzicht.

Wat moet je onthouden bij het schrijven van een webtekst?

Het is van belang om te weten dat een website niet gelezen wordt zoals een boek. De bezoeker leest niet maar scant de pagina naar zaken die voor hem interessant zijn. Het draait om snelheid, dus lappen tekst worden overgeslagen. Om scanbaar te schrijven en de aandacht van de lezer te trekken zou je onder meer het volgende kunnen toepassen:

– Tussenkoppen
– Korte alinea’s (a 50 woorden)
– Bullets
– Afbeeldingen

Een afbeelding doet een tekst direct opfleuren, maar moet wel relevant zijn. Hetzelfde geldt voor de koppen; wees creatief maar blijf wel duidelijk. De kop moet namelijk uitnodigen tot lezen, de lading dekken en maximaal uit één regel bestaan.

In de eerste alinea geef je vervolgens een korte samenvatting van de tekst. Dit is tevens de alinea die het meest gelezen wordt dus zet hier zeker belangrijke zaken in. Het moet antwoorden op vragen zoals wie, wat, waar, waarom en hoe? Bekijk het als een persbericht. De alinea bevat de hoofdinformatie en voor details kun je verder lezen.

Webtekst en SEO?

Jazeker! Als je een blog of een artikel op een website neerzet, wil je graag dat deze door Google wordt opgepikt en in de zoekresultaten verschijnt. Om dit te bewerkstelligen kun je een aantal dingen doen zoals:

– Zoekwoord terug laten komen in de tekst en koppen (H1, H2)
– Title tag en metatags invullen met zoektermen
– Voorzie afbeeldingen van een alt tag
– Verwerk interne links in de tekst

Voorbeeld van een informatie website: Rijksoverheid.nl

Overheidswebsites worden vaak als voorbeeld gebruikt in trainingen maar scoren dan niet zeer goed omdat teksten vaak niet compact zijn en veel onnodige informatie bevatten. De website van Rijksoverheid.nl doet het echter uitstekend. Het enige minpuntje is dat de afbeeldingen niet relevant is maar verder zijn er veel pluspunten:

– Duidelijke pijlen met CTA’s
– Meerdere zoekmogelijkheden
– Heldere en overzichtelijke pagina
– Belangrijke informatie vooraan
– Genoeg witregels, geen lange zinnen

rijksoverheid

Eindoordeel; hoe belangrijk is een goede webtekst?

Ik ben van mening dat content zeer belangrijk is; het komt namelijk overal terug. Een website moet goede teksten bevatten, nieuwsbrieven moeten relevant zijn en leuke content delen op social media is een kunst. Voordat je begint met schrijven, moet je de basisprincipes van webteksten kennen. Bezoekers lezen heel anders en je moet rekening houden met het bekende F-patroon.

Websites met lappen tekst, die niet scanbaar zijn, worden al snel weg geklikt door de lezer. Het is daarom van belang dat je een webtekst van goede kopjes, nette alinea’s en voldoende witruimte voorziet. Waarom belangrijk? Het kan voor een betere conversie zorgen, je kunt een betere relatie met de doelgroep opbouwen en de website ziet er gewoon veel netter uit.

Dus pas de tips uit bovenstaand artikel toe en neem je webteksten nog eens goed onder de loep. Heb je hier hulp bij nodig? Twijfel dan niet om even een berichtje te sturen.

Bronnen:
Copydogs.nl
Webschrijven webinar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *