Webinar: Zoekmachines ‘the secret(s)’ door Eduvision

Standaard

Het webinar van Eduvision gaat dieper in op de materie hoe je kunt scoren in een zoekmachine. In de video kom je er al snel achter dat Google niet zoveel geheimen heeft en dat er enkele basisvoorwaarden zijn. Er zijn geen bijzondere trucjes en met de tips kun je ervoor zorgen dat je relevant verkeer naar je website trekt. Het begint eigenlijk met een ‘heilige drie-eenheid’, namelijk de zoekvraag, het antwoord en de conversie.

Weten wat hiermee bedoeld wordt? Benieuwd naar de zoekmachine trends van 2014 en mijn eigen inzichten? Twijfel dan niet en lees het artikel over het webinar: Zoekmachines ‘the secret(s)’ door Eduvision.

Aan de verwachting van bezoekers voldoen!

Een zoekmachine is gericht op het beantwoorden van zoekvragen. Je website moet dus een antwoord zijn op die zoekvraag; anders wordt je niet gevonden of krijg je verkeer dat niet relevant is. Hoe beter de aansluiting, hoe hoger de kans op een doorklik (CTR). Zorg dat je website voldoet aan de verwachting van de bezoeker. Verwacht hij / zij iets heel anders, dan is het kruisje in de rechterhoek al snel gevonden.SEO-webtekst

Zoekt iemand op ‘4 sterren hotel Turkije’ zorg dat je landingspagina dan ook echt informatie en eventueel al aanbiedingen van dit soort hotels toont. De bezoeker heeft dus geen interesse in budgethotels, vakantiehuisjes of andere zaken.

Je hebt er dus voor gezorgd dat de content aansluit. Vervolgens moet je de klant verleiden tot een conversie; het achterlaten van zijn gegevens of de doorklik naar een reisaanbieder.

Tips voor een landingpage:
– Herhaal het zoekresultaat (belofte over ‘4 sterren hotels Turkije’)
– Zorg voor relevante informatie en een call to action
– Maak de tekst op de pagina scanbaar (koppen en witregels)
– Straal betrouwbaarheid uit (bedrijfsnaam, contactgegevens en reviews)

Don’t forget: het belang van zoekwoordonderzoek

Het belang van zoekwoordonderzoek wordt duidelijk onderschat. Veel bedrijven verwachten dat ze simpelweg een website hoeven op te zetten en vervolgens gevonden worden in Google. Als een bezoeker of zoekmachine niet weet waar je website over gaat, hoe kun je dan ooit in de zoekresultaten worden weergegeven? Het is zeer belangrijk om over zoekwoorden na te denken en deze te verwerken in webteksten.

Tips:
– Ga met collega’s om de tafel zitten en brainstorm over logische zoekwoorden
– Kijk welke zoekwoorden de concurrenten gebruiken
– Vraag klanten hoe zij naar je bedrijf of product zouden zoeken
– Gebruik de Keyword Planner van Google om zoekvolume te achterhalen

Zodra de zoekwoorden duidelijk zijn, is het belangrijk dat je één tot drie zoekwoorden op een pagina laat terugkomen. Gebruik de zoekterm in de koppen (H1, H2, H3), laat ze terugkomen in de alinea’s en gebruik interne links om naar andere belangrijke pagina’s te verwijzen. Verder moet je dit soort woorden ook terug laten komen in de URL en metadescriptions zoals de title- en description tag.

SEO trends voor 2014

In een latere blogpost zal ik verder in gaan op onderstaande trends. Ze werden overigens niet in het webinar van Eduvision behandeld maar toch vond ik het interessant om ze mee te delen. Het zijn namelijk belangrijke ontwikkelingen die al meespelen én nog belangrijker worden.

– Contentmarketing blijft cruciaal (Hummingbird update)
– Responsive en mobiele websites worden belangrijker
– Word een autoriteit in jouw vakgebied
– Social media blijft groeien
– Lokaal is en blijft leading (Venice update)
– Not provided keywords bereikt 100%
– Goede backlinks zijn cruciaal
– Zet rich snippets in voor je website

Conclusie: in de praktijk

Ik vind dat de webinar een aantal open deuren benoemt maar ook waardevolle informatie bevat. Het doen van een degelijk zoekwoord onderzoek is zeer belangrijk en zou een van de beginpunten moeten zijn. Allereerst moet je natuurlijk nadenken met welke vraag de klant zit. Daar moet jouw website tenslotte op antwoorden. Vervolgens kijk je welke zoekwoorden de doelgroep en de concurrent gebruiken.

Té veel bedrijven gaan hierbij nog de mist in en passen het SEO-principe niet toe op hun website en webteksten. Uit de voorbeelden van de webinar bleek bijvoorbeeld dat veel bedrijven teksten online hebben staan maar de zoekwoorden niet terug laten komen. Hoe kan een zoekmachine de weg naar deze website dan vinden? Wordt de zoekterm wel eens benoemd, dan zijn vaak kopjes (H1 en H2) vergeten.

Ook blijkt dat veel websites de fout in gaan met zoekwoorden. Er worden bijvoorbeeld te brede termen gebruikt waarbij het zeer moeilijk, en onwaarschijnlijk, is dat men daarop gaat ranken. Soms geldt hoe specifieker de zoekopdracht, hoe makkelijker om naar boven te komen. Je hebt bijvoorbeeld eerder resultaat op ‘trouwen Breda’ dan het brede woord ‘trouwen’. Houd hier rekening mee als ondernemer / marketeer!

Bronnen:
Webinar zoekmachines Eduvision
SEO Trends 2014 Leadrs
000.nl SEO Teksten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *