Is YouTube interessant voor mijn bedrijf?

Standaard

YouTube wordt door velen niet direct herkend als een sociaal netwerk, maar behoort wel degelijk tot deze groep, aangezien gebruikers eigen content kunnen creëren en uploaden. Het platform is in 2005 opgericht en is uitgegroeid tot de populairste videowebsite. Naar mijn mening zijn er genoeg mogelijkheden maar zijn bedrijven nog te weinig bezig met video.

Ondernemers zijn bang om te falen en denken dat hun video niet succesvol wordt of niet leuk wordt gevonden. YouTube zou wel tot de marketingstrategie moeten behoren omdat dit netwerk maandelijks door 1 miljard unieke gebruikers wordt bezocht. Uit recent onderzoek blijkt dat 7,1 miljoen Nederlanders het gebruiken, waarvan 1,1 miljoen zelfs dagelijks.

Voor bedrijven zijn er genoeg kansen, omdat YouTube op verschillende manieren ingezet kan worden. Daar over straks meer, want eerst vertel ik meer over de functies en het verdienmodel. De videowebsite verdient aan advertenties die in filmpjes worden getoond. Overigens worden deze opbrengsten met rechthebbenden van de beelden gedeeld om zo geen copyrightclaims te ontvangen.

Wat is YouTube?

YouTube is de grootste videowebsite en voor veel mensen dé plek om filmpjes te kijken, muziek te luisteren of informatie op te doen. De website wordt ook wel eens de één na grootste zoekmachine genoemd omdat er zoveel op te vinden is en opgezocht wordt. Het is zeer makkelijk om een video te uploaden en deze kunnen vervolgens ook op blogs geplaatst worden.

Onder elke video kan een beschrijving gemaakt worden met bijvoorbeeld een songtekst of informatie waar de video over gaat. Het toevoegen van tags (lees zoekwoorden) kunnen helpen om de video beter vindbaar te maken. Verder kun je een kanaal aanmaken, waar gebruikers je op kunnen gaan volgen. Veel bloggers, celebrities en andere artiesten worden dan ook gevolgd op YouTube.

YouTube als FAQ, promotie- of instructievideo

Omdat YouTube voornamelijk om video’s draait, kun je hier als bedrijf natuurlijk ook iets meedoen. Je kunt allereerst blogposts naar een filmpje vertalen want niet elke bezoeker of klant leest graag tekst en kijkt liever een video. Wel is belangrijk dat deze niet te lang duurt want dan zal een bezoeker alsnog afhaken omdat het te veel tijd kost of langdradig wordt.

Je kunt daarnaast video’s maken van producten of diensten. Het is een goed idee om een uitpak- of instructievideo te maken van een product dat uitleg vereist. Hiermee verleen je klanten een dienst en je hebt kans dat je nog extra producten verkoopt. Zo kun je een link naar je website opnemen in een video of een link naar het product in de beschrijving toevoegen.

Een bedrijf dat dit al erg goed doet, is CoolBlue. Kijk onderstaande video maar eens:

Wordt je vaak gebeld door klanten met dezelfde soort vragen? Creëer een interactieve FAQ, wat inhoudt dat je filmpjes maakt die antwoord geven op de vragen van klanten. Ze hoeven enkel de video te kijken en zijn dan verder geholpen. Dit scheelt tijd en geld, want je hoeft dan niet elke keer deze vragen via telefoon of e-mail te beantwoorden.

YouTube voor je vindbaarheid (SEO)

De video’s op YouTube worden niet alleen geïndexeerd op de videowebsite, maar worden ook weergegeven in de zoekresultaten van Google. Het kan daarom lonen om enkele zaken te optimaliseren want soms ranken video’s beter dan de ‘normale’ resultaten in de zoekmachine. Uiteindelijk kan dit ook voor meer traffic naar je website zorgen.

Voorbeeld:
sushi maken

Tip 1. Voorzie de video van een duidelijke en aansprekende titel. De titel moet de lading dekken en zorgen dat bezoekers op het resultaat klikken.

Tip 2. Geef het filmpje de goede tags mee. Verwerk hier de zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden, maar doe dit wel met mate.

Tip 3. Plaats een link naar je website in de video of in de beschrijving. De beschrijving moet overigens ook zoekwoorden bevatten en kan de video omschrijven. Gebruik volledige zinnen in de beschrijving met accurate termen.

Bronnen:
NUtech
Googleadvies.nl
Videomarketingnederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *