De mogelijkheden van nieuwe domeinextensies

Standaard

Om deze blogpost wat inzichtelijker te maken zal ik eerst uitleggen wat er bedoeld wordt met een domein- en domeinextensie. Een website is in 2014 (bijna) niet te missen voor een bedrijf want de doelgroep verlangt dat je online, op deze manier, te bereiken bent. Voordat je een website online kunt zetten moet je eerst een naam voor het webadres bedenken.

Het webadres, zoals roadconversion(.nl), wordt ook wel een domein(naam) genoemd. Je kunt een domeinnaam eenvoudig registreren bij een provider zoals Versio, TransIP of YourHosting. Vaak registreer je de naam voor een periode van één of twee jaar met de mogelijkheid tot verlengen. De domeinextensie is het achterste gedeelte van het domein zoals .nl, .com, .net of .eu.

Kies bij het registeren van het domein een naam die makkelijk te onthouden is en probeer een koppelteken / streepje te vermijden. Afhankelijk van het afzetgebied van je bedrijf kun je een domeinextensie kiezen. Internationaal kan beter voor .com of .net gaan, terwijl je in Nederland het best .nl kunt nemen.

De toekomst

In de jaren 90 werden de eerste domeinen geregistreerd en daarom wordt die periode ook wel de “Dot com boom” genoemd. Het verwijst naar de opkomst van bedrijven die een website wilden en de populariteit van de .com extensie. Hoewel er eerst weinig te doen was om de domeinextensies is daar de afgelopen jaren verandering in gebracht.

De ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) is verantwoordelijk op dit gebied en keurde in 2011 tientallen nieuwe domeinextensies goed. In de komende jaren zullen er nieuwe varianten bijkomen die het internet zullen veranderen. De eerste extensies zoals .bike, .guru, .singles en .holding zijn sinds begin 2014 te bestellen.

In de toekomst komen er nog interessante extensies bij zoals .shop, .web, .blog, .company, .recipe, .tips, .repair, .free, .download. Ik denk dat online marketeers en bedrijven vooral met de laatstgenoemde varianten rekening moeten houden. Het is onder meer belangrijk voor:

Propositie en doelgroep: zij weten direct om wat voor website het gaat voordat ze de pagina überhaupt hoeven te bezoeken. Op .company doet denken aan een bedrijfspagina, terwijl je op .shop een webwinkel verwacht tegen te komen.

Onderscheidenheid: ondanks dat iedereen de nieuwe domeinextensies kan registreren, verwacht ik dat weinig bedrijven het doen. Juist daarom kun je onderscheidend zijn met een nieuwe variant en extra opvallen tussen alle andere websites.

Awareness: de eerste (interessante) bedrijven die met een nieuwe domeinextensie gaan werken, krijgen meer aandacht en creëren zo extra naamsbekendheid en awareness. Blogs beschrijven vaak ontwikkelen en de kans is groot dat er over je bedrijf wordt geschreven.

Autoriteit en branding: een extensie zoals .guru biedt bijvoorbeeld goede kans om jezelf te profileren en autoriteit te creëren. Een guru wordt namelijk gezien als een deskundige die veel verstand heeft van een bepaald onderwerp en daarvoor bijna ‘aanbeden’ wordt.

Bronnen:
Mashable.com
Fonearena

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *