Hoe ziet de toekomst van verzenden eruit? #3

Standaard

Tegenwoordig shoppen veel consumenten online, want het is gemakkelijk en een webwinkel is 24 uur per dag ‘geopend’. Het enige nadeel is (was) dat je langer moet wachten op je bestelde artikelen. Er zijn echter een aantal grote spelers die ‘same day delivery’ hebben geïntroduceerd. Hierdoor komt men de klant tegemoet maar er staat wel een prijs tegenover.

Zelfde dag bezorgd met Coolblue

Coolblue is het overkoepelende bedrijf van bijna honderd webshops. In 2012 heeft het bedrijf een nieuwe bezorgmogelijkheid geïntroduceerd die ‘VandaagNog’ wordt genoemd. Bestellingen die voor 15:00 uur worden gedaan, kunnen dezelfde dag worden thuis bezorgd. Het is niet zonder kosten want voor de service betaalt een klant 17,95 euro per bestelling.

same day deliveryDirecteur Pieter Zwart denkt dat het een serieus probleem voor ‘stenen winkels’ kan worden. “Fysieke winkels die niet onderscheidend zijn in advies en service hebben een probleem. Het enige voordeel dat dit type winkels had was dat je producten vandaag nog in huis hebt. Als dat voordeel ook wegvalt, blijft er weinig over.”

Bron: Emerce

Maakt de consument er gebruik van?

Het leveren van artikelen op dezelfde werkdag kan als een internationale trend gezien worden. Ook in Nederland overwegen steeds meer bedrijven om dit aan te bieden maar is het wel rendabel? En maken veel consumenten er gebruik van? Uit (internationaal) onderzoek blijkt dat weinig klanten er financieel iets voor over hebben en daardoor is de interesse relatief laag.

Uit de bevindingen van Shop.org blijkt dat 4.2% van de respondenten de service tijdens de feestdagen regelmatig inzet. 7.2% geeft aan ‘same day delivery’ af en toe te gebruiken. Daarbij moet rekening gehouden worden met het feit dat consumenten met Kerst of Sinterklaas een product snel willen hebben. Op ‘normale’ dagen wordt er vermoedelijk nog minder gebruik van gemaakt.

Eindoordeel: de toekomst?

In een trilogie van artikelen heb ik het over retour- en verzendmethoden gehad die in opkomst zijn en de komende jaren nog verder zullen uitbreiden. Ik denk dan ook dat dit onderdeel van e-commerce nog in de kinderschoenen staat en nog gaat veranderen. Slechts een aantal spelers bieden het aan maar er zullen er nog velen volgen.

Op dit moment wordt er nog weinig gebruik van gemaakt omdat de verzendservices relatief duur zijn. Bedrijven zullen in de toekomst manieren vinden om sneller en goedkoper te verzenden en zich echt te onderscheiden op deze service. Het is naar mijn inzicht voor zowel de klant als het bedrijf een goede ontwikkeling.

Consumenten verwachten meer en daarom moet een online marketeer hier rekening mee houden. Door goede (en snelle) verzendmogelijkheden te bieden, worden nieuwe klanten aangetrokken maar ook behouden. Als een concurrent sneller kan leveren of geen verzendkosten rekent, wordt een loyale klant al snel afgesnoept. Als (online) marketeer moet je inspelen op deze verwachtingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *