ˈNegatieveˈ aandacht is ook aandacht

Standaard

Het onder de aandacht brengen van een bedrijf of merk kan op veel verschillende manieren. Je kunt een reclame in een tijdschrift plaatsen, een banner huren op een relevante website of een viral marketing campagne opzetten. Het doel van deze investeringen is dat de naamsbekendheid en merkherkenning bij de doelgroep toeneemt.

Er zit echter ook nog een verschil in de extra bekendheid die je het merk kunt meegeven. Een leuke inhaker, video of andere ‘likeable’ content wordt als positief ervaren. Daarnaast kun je ook voor negatieve bekendheid zorgen als bijvoorbeeld de boodschap niet goed overkomt. Een ‘fout’ in een campagne kan ook voor veel media-aandacht zorgen maar is niet altijd positief.

Negatieve aandacht is ook aandacht maar ik denk dat je hier goed mee op moet letten. Het kan verkeerd overkomen bij de doelgroep en mensen kunnen je merk gaan hekelen. Mijn mening is dat likeable content beter overkomt en positiever is voor een merk. Hieronder twee voorbeelden van bedrijven die in mijn ogen een deel van hun geloofwaardigheid verliezen.

Bavaria

Bavaria is een grote speler op de biermarkt en op veel festivals en horecagelegenheden wordt het merk gedronken. In 2012 wist te bierbrouwer meer dan 500 miljoen euro om te zetten en werd er wereldwijd 5,8 miljoen hectoliter bier geproduceerd. Ondanks dat de Nederlandse biermarkt onder druk staat, heeft Bavaria zowel het retail- als het horecakanaal het marktaandeel vergroot.

Veel mensen kennen het merk maar toch maakt het bedrijf nog voldoende reclame op TV, hangen er abri’s in bushokjes en kom je regelmatig een poster tegen in de kroeg. Ook kreeg Bavaria recentelijk veel media-aandacht op social media door een ‘foutje’ dat ze hebben gemaakt. Critici denken echter dat het gewoon een marketingstunt is want er werd veel over gepraat.

Bavaria

De bierbrouwer uit Lieshout heeft posters van de nieuwe campagne ‘Drink als een prins’ in bushokjes gehangen maar oplettende mensen zien al snel dat er iets niet klopt. Hier zit nog een oud logo op met ‘Geen 16? Geen druppel.’ Sinds 1 januari mag je pas vanaf je achttiende alcohol nuttigen en klopt de poster op abriformaat dus niet. Slimme marketing, domme fout of laksheid? Wie zegt het!

Bron: Missethoreca.nl

Starbucks

In drukke steden en op veel stations zijn vestigingen van het populaire Starbucks te vinden. Het is ’s werelds grootste keten van koffiehuizen die bijna 20.000 vestigingen heeft in ruim vijftig landen. Ondanks de relatief hoge prijs die gevraagd wordt, gaan veel mensen graag een bakje koffie halen. Starbucks heeft namelijk een beleving gecreëerd waardoor het écht een ervaring wordt.

De koffie wordt aangereikt in bekers waar groot Starbucks opstaat en om de beleving nog leuker te maken, schrijven medewerkers de naam van de klant op de to-go beker. Het personeel schrijft de naam echter bewust fout waardoor de klant het op social media gaat delen. “Starbucks schrijft mijn naam fout. Dat moeten mijn vrienden zien.”

Het levert natuurlijk extra bekendheid op voor de koffieketen omdat veel mensen de fout geschreven naam, met het Starbucks logo er boven, te zien krijgen op Facebook en Twitter. We weten echter dat het bewust wordt gedaan omdat het zo vaak gebeurt. Daardoor wordt er ook vaak slecht over de keten geschreven en is er zelfs een speciale blog voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *