Personal branding: Instagram

Standaard

Met personal branding kun je je onderscheiden van anderen en het kan helpen bij de zoektocht naar een interessante baan. Gebruik bijvoorbeeld je persoonlijkheid, kennis of kwaliteiten om jezelf op de kaart te zetten en bekender te worden. De komst van internet en sociale netwerken heeft ervoor gezorgd dat het eenvoudiger is om content te delen en sneller ‘ontdekt’ te worden.

In deze blogpost vertel ik waarom Instagram kan bijdragen aan personal branding. Wellicht ben je niet bekend met dit sociale netwerk en daarom zal ik eerst uitleggen wat je er zoal mee kunt doen. Daarnaast toon ik een voorbeeld van een persoon die bekendheid verkreeg via dit platform.

Wat is Instagram?

Instagram is een gratis app voor smartphones en tablets om foto’s of video’s mee te delen. Het is mogelijk om foto’s te bewerken met behulp van diverse ‘filters’ en onvolkomenheden te laten verdwijnen. Je kunt bijvoorbeeld een retrolook aanmeten maar een afbeelding ook zwart-wit of sepia kleuren. Instagram onderscheidt zich echter van andere fotobewerkingsdiensten.

Het platform wordt niet alleen gebruikt voor fotobewerking maar dient tevens als sociaal netwerk. Je kunt namelijk andere gebruikers volgen en anderen kunnen jou ook weer gaan volgen. Zo krijg je steeds foto’s van bepaalde personen of merken voorgeschoteld. Omdat gebruikers hashtags (#) kunnen meegeven kun je relevante en voor jou interessante gebruikers vinden.

Instagram is onder meer te gebruiken op Android-, iOS- en Windows Phone apparaten. Afgelopen jaar is het platform flink in populariteit gestegen. Het werd de snelst groeiende app van 2013 en op dit moment zouden er naar schatting zo’n 180 miljoen gebruikers zijn.

instagram

Hoe zet ik het in?

Net als op YouTube kun je op Instagram een soort eigen kanaal creëren. Gebruikers die je volgen kun je ook beschouwen als abonnees die graag jouw content willen zien. Zij krijgen namelijk dagelijks foto’s en video’s van verschillende Instagram accounts voorgeschoteld. Door gebruik te maken van relevante hashtags kun je meer volgers aantrekken.

Het platform vind ik geschikt voor personal branding omdat je op verschillende manieren jezelf in de markt kunt zetten en je kunt onderscheiden van anderen. Een fashionblogger kan bijvoorbeeld nieuwe trends laten zien of foto’s online zetten van interessante events die zij bijwoont. Het is interessant voor fashionliefhebbers en je kunt zo een fanbase / doelgroep aan je binden.

Op Instagram worden veel foto’s van lekker eten gedeeld. Dat biedt bijvoorbeeld ook kansen voor een persoon die van koken houdt en dagelijks lekkernijen op tafel zet. Even een foto maken van de maaltijd en sharen op het sociale netwerk. Het biedt tevens kansen om extra verkeer te genereren voor een receptenblog.

Verder kunnen reizigers ook hun verhalen en afbeeldingen delen via Instagram. Mensen vinden het altijd leuk om naar vakantiekiekjes te kijken of delen van de wereld te zien. Een account op het platform kan hierdoor snel aan populariteit groeien en zo zet je jezelf op de kaart.

Voorbeeld personal branding

Jen Selter is een goed voorbeeld van een dame die bekendheid heeft verworven door het goed inzetten van Instagram. Ze staat dagelijks in de sportschool en deelde voornamelijk foto’s van het sporten op haar account. Dat leidde uiteindelijk tot een stroom van volgers, die ze op dit moment bijna 2,5 miljoen heeft. Hierdoor levert een foto soms wel 80.000 likes op.

Haar favoriete onderdeel is ‘squaten’, waarmee je billen in een mooie vorm kunt brengen. Wellicht is dat haar unique selling point want haar achterwerk wordt ‘Instagram’s Most Famous Butt’ genoemd.

Het legt Jen geen windeieren want grote merken, zoals Nike en New Balance, willen haar graag sponsoren. Ook heeft ze een deal gesloten met The Legacy Agency dat onder meer NFL spelers vertegenwoordigd.

Bronnen:
Plazilla.com
DailyMail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *