Personal branding: LinkedIn

Linkedin
Standaard

Ga je binnenkort solliciteren voor een stageplek of een (bij)baan? Of ben je op zoek naar een bedrijf waar je een onderzoek of opdracht voor kunt doen? Je kunt dan verschillende sociale netwerken raadplegen maar er is één aanbieder die zich hierin onderscheidt. Het is een van de weinige platformen die als zakelijk wordt gezien en waar echt een ‘social code’ heerst.

Er worden niet zomaar onbekenden toegevoegd en foto’s tijdens het stappen zijn uit den boze. Ik heb het dan natuurlijk over LinkedIn, het meest gebruikte zakelijke netwerk van Nederland. In deze blogpost geef ik enkele tips weg hoe je je profiel kunt optimaliseren en deze zo aantrekkelijk kunt maken voor een bedrijf.

Wat is LinkedIn?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor studenten, werkzoekenden en professionals. LinkedIn kan gezien worden als een online visitekaartje waarbij tevens een ‘openbaar’ digitaal CV wordt getoond. Je kunt er nieuwsberichten plaatsen die mensen kunnen ‘liken’. Daarnaast is het een goed platform om een zakelijk netwerk bij te houden en uit te breiden.

Net als op Facebook kun je bij LinkedIn mensen toevoegen die daarna tot je connecties behoren. Het is het meest gebruikte zakelijke sociale netwerk dat inmiddels 277 miljoen gebruikers heeft. Hoewel het aantal gebruikers nog steeds blijft toenemen, is er wel sprake van een stagnerende groei. Het aantal Nederlandse deelnemers zou op zo’n 4 miljoen liggen.

In het vierde kwartaal van 2013 behaalde het bedrijf een omzet van 328,8 miljoen euro. Het verdienmodel van LinkedIn is goed want er zijn verschillende inkomstenbronnen. Bedrijven kunnen gericht adverteren op het platform en recruiters kunnen betalen voor het sneller vinden van geschikt personeel. Ook kunnen gebruikers een premium lidmaatschap met extra functionaliteiten aanschaffen.

Optimaliseer je LinkedIn profiel!

Wanneer je gaat solliciteren voor een opdracht, baan of stage is het aan te raden om een compleet LinkedIn profiel te hebben. Hierdoor krijgt een potentiële opdracht- of werkgever een goed beeld van jou als persoon en kun je jezelf op de kaart zetten. Het bedrijf ziet enkele persoonlijke gegevens zoals opleidingsniveau, eerdere werkervaring, referenties en kwaliteiten.

Een andere reden om een goed en compleet profiel te hebben, is Google. Als iemand op jouw naam zoekt in de zoekmachine komt er waarschijnlijk al snel een link van LinkedIn naar boven. Je kunt er vanuit gaan dat een bedrijf een kleine ‘background check’ gaat doen. Enkele tips om je profiel te verbeteren zijn:

– Vul je profiel volledig in om zo meer kans te hebben dat jouw pagina naar voren komt bij recruiters of bedrijven die op zoek zijn naar een werknemer. Je kunt de statusbalk aan de rechterzijde gebruiken om te zien hoe compleet je profielpagina is.

– Gebruik een professionele foto zodat het bedrijf ook een goede indruk krijgt van de persoon die ze (eventueel) gaan uitnodigen. Een foto tijdens het uitgaan behoort tot de ‘dont’s’.

– Het is op LinkedIn mogelijk om kleine nieuwsberichten of statusupdates te plaatsen. Maak hier gebruik van want zo houd je connecties op de hoogte waar je mee bezig bent. Wellicht dat iemand nog een goed contact weet of je hen ergens mee van dienst kan zijn.

– LinkedIn is een netwerk voor professionals en daarom is het aan te raden om alleen mensen toe te voegen die je daadwerkelijk kent of al eens hebt gesproken. Voeg dus niet iedereen klakkeloos toe en struin niet alle profielen af.

– Vraag werkgevers of bedrijven waar je een opdracht voor hebt volbracht om een referentie. Het is social proof dat bewijst dat je een kwaliteit bezit en zal een potentiële opdrachtgever wellicht doen overtuigen om je aan te nemen of in te huren.

– Pas de URL van je profiel aan voor optimale vindbaarheid. Standaard bestaat het webadres voor je profielpagina vaak uit een samenstelling van cijfers en letters. Door de URL naar linkedin.com/eigennaam te veranderen, wordt je beter gevonden.

– Gebruik trefwoorden in je profiel waar je op gevonden wilt worden. Dit kun je bijvoorbeeld in je ‘summary’ doen maar ook in de lijst van expertises. Als je op ‘online marketing’ vindbaar wilt zijn, is het aan te raden om deze term ergens in je profielpagina op te nemen.

Bronnen:
Frankwatching
Social media academie

2 gedachtes over “Personal branding: LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *