Personal branding: Vine

Standaard

Een eigen blog was voorheen dé manier om jezelf in de markt te zetten, kennis te delen of simpelweg te schrijven over onderwerpen die je interessant vindt. Personal branding beperkt zich allang niet meer tot tekst maar kan nu ook door middel van een webinar of korte video. Vine kan je helpen om een bekende naam te worden op het internet.

Ik ga je in deze blogpost vertellen wat je de applicatie inhoudt, wat je ermee kunt en waarom dit interessant is voor personal branding. Ook ik geef een voorbeeld van een persoon die populariteit heeft verkregen door het gebruik van Vine.

Wat is het?

Vine is een mobiele applicatie die de mogelijkheid biedt om een video van zes seconden te maken. Het is makkelijk om de content te delen via Twitter, Facebook of e-mail. Omdat de filmpjes vaak humor bevatten zijn ze zeer populair op de sociale netwerken en werkt het als viral marketing. Mensen vinden de video leuk, gaan het delen en taggen vrienden.

De applicatie was eerder alleen voor iOS beschikbaar maar kan tegenwoordig ook gebruikt worden op Windows Phone 8 of Android. Dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de gebruikersdatabase flink is gegroeid. In de tweede helft van 2013 had Vine ongeveer 40 miljoen gebruikers. Helaas zijn er geen recente cijfers beschikbaar.

Hoewel Vine zelfstandig als start-up is opgezet, werd het ‘sociale netwerk’ later door Twitter overgenomen. Hierdoor kan het bedrijf concurreren met diensten zoals YouTube, maar ook de populaire app Instagram.

Hoe zet ik Vine in?

Storytelling is een hot item in de (online) marketing, want mensen zien graag waar een ander zich mee bezig houdt of wat hem / haar boeit. Je kunt ellelange video’s maken maar Vine biedt een betere uitkomst in een maatschappij waar iedereen het ‘druk’ heeft. Ik denk dat het een goed medium is voor personal branding om een aantal redenen.

Misschien kun je in zes seconden weinig kennis delen maar het vergt wel innovatie en creativiteit om een goed filmpje te maken dat interessant is voor een potentiële klant of opdrachtgever. Het laat zien dat je onderscheidend bent en jezelf in een korte tijd kunt verkopen / presenteren. Dat lijken mij kwaliteiten die benodigd zijn in een baan binnen het vakgebied (online) marketing of sales.

Als je daadwerkelijk een goede video maakt die voor veel mensen interessant is en een hoge ‘like factor’ heeft, heb je een grote kans dat deze viraal gaat. In een sollicitatie kun je ernaar terug grijpen want jij weet hoe je goede content creëert. Daarnaast bestaat de kans dat de video door een bedrijf wordt opgemerkt en dat je benaderd wordt voor een opdracht of baan.

Voorbeeld personal branding

Het is wellicht geen Nederlander, maar Jerome Jarre geniet inmiddels wereldwijde bekendheid door zijn filmpjes die hij maakte met Vine. Hij heeft inmiddels 261.000 volgers op Twitter en op de videodienst zijn dat er maar liefst 4,5 miljoen. Zijn populariteit bleef niet onopgemerkt want Jerome werd uitgenodigd voor de bekende televisieshow ‘Ellen’.

Jerome post dagelijks grappige filmpjes op zijn social media kanalen die vele miljoenen keren worden bekeken, gedeeld en geliked. Hij weet zijn bezoekers steeds te boeien en komt steeds met nieuwe ideeën. Omdat hij door sommige als een held (“Vine star”) wordt bestempeld, heeft hij vermoedelijk geen moeite met het vinden van een leuk bijbaantje of een samenwerking.

Een gedachte over “Personal branding: Vine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *