Hoe ziet de toekomst van verzenden eruit? #2

Standaard

In de eerste blogpost over de toekomst van verzenden schreef ik onder meer dat PostNL minder dagen bezorgd omdat er minder brievenbus wordt verzonden. Daar ben ik het niet helemaal mee eens omdat er natuurlijk ook meer bestellingen bij webshops worden gedaan. Kleinere items worden nog wel met brievenbuspost verstuurd. Ik wil PostNL wel gelijk geven in het feit dat de verzendmethoden blijven ontwikkelen.

Zo werken Bol.com en Albert Heijn samen om de klant een extra service te bieden waardoor een bestelling in een supermarktvestiging kan worden afgehaald. In dit artikel ga ik verder in op een nieuwe retourmethode van JeansOnline en een verzendmogelijkheid die nog in de toekomst ligt. Weten waar ik het over heb?

Nieuwe retouroplossing van JeansOnline

jeansonline
Recentelijk heeft de webshop een nieuwe retouroplossing geïntroduceerd die ‘Easy Fit & Return’ wordt genoemd. Klanten krijgen na de bezorging een kwartier om de kleding te passen en eventueel retour mee te geven aan de koerier. Wel moet er een bezorgtijdvak van drie uur worden opgegeven zodat de kans groot is dat men ook daadwerkelijk thuis is als de bezorger langskomt.

Een halfuur tot een uur voor aankomst zal de koerier nog een sms’je sturen. Het voordeel is dat klanten een kledingstuk direct kunnen passen en zo niet passende artikelen retour kunnen doen. Er zijn wel kosten aan verbonden want voor orders tot 125 euro bedraagt het servicetarief 19,95 euro. De service is pas gratis voor een bestelling die groter is dan 250 euro.

Eerder kwam JeansOnline al met een dienst die bekend staat als ‘Wear it Today’. Bestellingen die voor 14u geplaatst zijn kunnen dezelfde dag nog worden geleverd. Om het kledingstuk dezelfde dag nog te kunnen dragen moet een klant 19,95 euro afrekenen.

Bron: Retaildetail

Zijn drones de toekomst?

Retailer Amazon test het bezorgen van pakketjes door middel van drones waardoor een bestelling binnen een halfuur bezorgd kan worden. De klant moet dan wel binnen een straal van 16 kilometer in de buurt van een van de 96 distributiecentra wonen. Amazon claimt dat 86 procent van haar verkochte producten via een onbemand vliegtuigje vervoerd kan worden.

De drones kunnen maximaal 2,3 kilo tillen maar veel artikelen zijn lichter dan dit maximum. In de toekomst hoopt Amazon daarom veel pakketjes via de ‘Prime Air’ dienst te kunnen bezorgen. Op dit moment zijn drones nog niet goed gekeurd door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. Ook in Nederland mag er niet (beroepsmatig) gevlogen wordt met een onbemand vliegtuigje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *