Waarom NUjij als inzetten online marketingtool?

Standaard

Het grote publiek zal NU.nl vooral kennen als een website waar ’24/7’ nieuws op wordt gepubliceerd. De oorspronkelijke website werd in 1999 opgericht maar is door de jaren heen natuurlijk vernieuwd en aangepast naar deze tijd. NU.nl is vaak een voorloper op de ontwikkelingen en had daarom ook al relatief snel een geoptimaliseerde applicatie voor tablets en mobiele telefoons.

Wat veel mensen niet weten is dat er naast de hoofdsite ook nog verschillende subpagina’s of extensies bestaan. In 2007 werden bijvoorbeeld NUzakelijk en NUsport geïntroduceerd. Daarnaast kwam er een gedeelte waar mensen nieuwsberichten kunnen aandragen en hierop kunnen reageren. Dat onderdeel staat beter bekend als NUjij en wordt nog steeds door bedrijven gebruikt.

Het verdienmodel van NU.nl en de subpagina’s is vrij simpel en komt in deze branche vaker voor. Gebruikers willen niet langer betalen voor openbare content en daarom zijn er bijvoorbeeld geen premium accounts. Het bedrijf haalt haar inkomsten uit adverteerders die met banners op de website staan. Grote namen als T-Mobile, Samsung en diverse automerken doen hier aan mee.

Impressie van NU.nl op mobiel:

Hoe kun je NUjij zakelijk inzetten?

Ondanks dat NUjij misschien niet direct als sociaal medium wordt aangemerkt, is het dat wel degelijk. Het is namelijk een online platform waar gebruikers zelf de inhoud verzorgen. Je kunt content toevoegen, reacties plaatsen, een bericht beoordelen en ook delen naar andere sociale netwerken. Maar, waar kun je dit netwerk nu zakelijk voor inzetten?

Persbericht verspreiden

Persberichten hebben als doel om meer exposure te creëren voor een organisatie, product of dienst. Je kunt bijvoorbeeld een persbericht plaatsen als aankondiging van een nieuw product of simpelweg om te laten weten dat je een nieuw restaurant of ander bedrijf bent gestart. Het is niet primair gericht op de verkoop maar meer op naamsbekendheid en awareness.

Schrijf bijvoorbeeld een leuk artikel dat te maken heeft met je bedrijf maar probeer geen verkooppraatje te houden, want dat is niet interessant voor de lezer. Een artikel dat interessant is, wordt ook sneller gedeeld waardoor je nog meer bekendheid vergaart. Op NUjij kun je zelf artikelen toevoegen en dus ook een persbericht over je bedrijf, dienst of product plaatsen.

Het levert niet alleen meer naamsbekendheid op voor je merk of bedrijf, maar anderen kunnen ook reageren op het bericht. Hierdoor kun je bijvoorbeeld feedback of tips ontvangen van medegebruikers en wordt het bericht belangrijker voor Google. Verder is het stemmen krijgen belangrijk, want meer stemmen zorgt voor een betere zichtbaarheid op NUjij.

off page seo

Off page SEO

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zou een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf moeten zijn, want veel internetgebruikers maken gebruik van zoekmachines zoals Google. Het wordt zowel gebruikt voor oriëntatie als het doen van een aankoop. In het proces van SEO kun je een website optimaliseren, maar ook externe links zijn belangrijk, wat off page SEO wordt genoemd.

Linkbuilding houdt in dat je zorgt dat andere websites naar je website verwijzen. Je kunt artikelwebsites en social media gebruiken of links aanvragen op relevante websites. Een artikel plaatsen op NUjij is echter ook zeer effectief. Het platform bestaat al een geruime tijd, bevat veel content en Google hecht waarde aan zo’n link. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat je een betere ranking verkrijgt.

Extra verkeer naar je website

De persberichten op NUjij kunnen ervoor zorgen dat je bedrijf of dienst meer bekendheid krijgt maar kan er tevens voor extra verkeer naar je website zorgen. Om bezoekers te verleiden om op je artikel te klikken, moet het echt iets interessants bieden. Dan kan NUjij een uitstekend medium zijn om in een korte tijd veel verkeer naar je website te genereren.

Wel is belangrijk dat je ervoor zorgt dat gebruikers weten waar je artikel over gaat en dit ook middels trefwoorden (of zoekwoorden) kunnen vinden. Vermeldt bijvoorbeeld een trefwoord in de titel en verwerk dezelfde en soortgelijke woorden in tags. Als je schrijft over “Facebook” is het ook aan te raden om bijvoorbeeld “social media” als tag te nemen zodat je daar ook op gevonden wordt.

Bronnen:
Inboundmarketing.nl
Zoekmachineguru
Frankwatching

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *