Wat kunnen bedrijven met Google+?

Standaard

Google+ werd in juni 2011 in de markt gezet om te kunnen concurreren met netwerken zoals Facebook, Hyves en Twitter. Aan het eind van dat jaar had het sociale medium 60 miljoen gebruikers, wat na een jaar opliep tot 250 miljoen. Recentelijk maakte Google bekend dat haar sociale netwerk inmiddels de grens van 300 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft gepasseerd.

Ook zouden er nog eens 240 miljoen mensen indirect in aanraking komen met Google+. Dat kan gebeuren door bijvoorbeeld op +1 te klikken achter een zoekresultaat of een notificatie van het netwerk in Gmail te selecteren. Het internetbedrijf probeert Google+ echter steeds meer te integreren in software en diensten zoals YouTube.

Naar mijn mening is Google+ geen tijdelijke hype maar iets waar online marketeers serieus rekening mee moeten houden. Steeds meer diensten van Google worden gekoppeld aan Google+ en er zouden inmiddels 3,3 miljoen Nederlandse gebruikers zijn. Het sociale netwerk mag dus niet meer ontbreken in de online marketingmix. Hieronder beschrijf ik een aantal mogelijkheden voor Google+ en bedrijven.

Google+ bedrijfspagina

Veel bedrijven zijn inmiddels voorzien van een Facebook pagina waar ze dagelijks nieuwe content zoals aanbiedingen en video’s op delen. Je kunt op Google+ ook zo’n profielpagina creëren voor je merk, product of bedrijf. Klanten of andere geïnteresseerden kunnen je gaan volgen en je kunt natuurlijk informatie delen en de conversatie aangaan met je doelgroep.

Door middel van zogeheten ‘kringen’ is het mogelijk om berichten af te stemmen op specifieke volgers die daadwerkelijk iets aan dit bericht hebben. Omdat Google+ van Google is, worden publicaties ook in de zoekmachine weergegeven. Verder kun je een eigen URL claimen, zoals KLM dat ook deed met plus.google.com/+KLM/. Deze pagina heeft overigens meer dan 1 miljoen gebruikers!

Het belang van local search

Regelmatig voert Google kleine updates uit in haar zoekmachine maar in de tweede helft van 2013 heeft er een grote verandering plaatsgevonden die de ‘Venice update’ wordt genoemd. Het houdt in dat er bij bepaalde zoekopdrachten meer lokale resultaten worden getoond. Wanneer je zoekt op ‘friettent’ en je bevindt je in Eindhoven komen er waarschijnlijk verschillende adressen naar boven.

Het is duidelijk dat de internetgigant waarde hecht aan lokale bedrijven en deze worden dus ook aan bezoekers getoond. Bedrijven op locatie kunnen dus voordeel halen uit Google+ lokaal. Zo’n bedrijfspagina bevat onder meer informatie, afbeeldingen en reviews van gebruikers. Beoordelingen tellen mee in het algoritme van de zoekmachine dus stimuleer klanten om een reactie achter te laten.

Google+

Betere vindbaarheid met +1

Hoewel marketeers het erover oneens zijn, denk ik dat het delen van berichten op Google+ en het verkrijgen van +1’s wel degelijk bijdraagt aan een betere vindbaarheid. Verschillende test wezen uit het sociale netwerk een gunstige invloed heeft op de rankings in de zoekmachine. Op Google+ zijn links namelijk ‘dofollow’ en daarom raken artikelen / pagina’s sneller geïndexeerd.

Bedrijven die content creëren op hun website zouden naast een button voor het delen via Facebook of Twitter ook een knop voor +1 of delen op Google+ moeten hebben. Daarnaast is het mogelijk om berichten via de bedrijfspagina op het sociale netwerk te delen. Hierdoor kun je optimaal profiteren van de invloed van Google+ en hopelijk een betere ranking verkrijgen.

Google Authorship

Het is je wellicht opgevallen dat er naast de zoekresultaten in Google kleine afbeeldingen, links of ratings verschijnen. Deze verschijnselen worden ‘Rich snippets’ genoemd en kunnen onder meer gebruikt worden door professionals, pagina’s over recepten / producten of webshops. De toevoeging die vaak wordt gebruikt door professionals heet Google Authorship.

Door een website met Google+ te koppelen bestaat de kans dat de profielafbeelding van je pagina in de zoekmachine wordt getoond. Het is wel een vereiste dat er een persoon opstaat want het mag bijvoorbeeld geen logo zijn. De impressie in de zoekresultaten zorgt voor een hogere click-through rate (CTR) en kan dus meer bezoekers / klanten opleveren.

Google authorship

Bronnen:
Daarom.com
Frankwatching
E-difference
Marketingfacts
Guavabox.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *