WeChat – “The new way to connect”

Standaard

In 2010 werd WeChat opgericht door het Chinese internetbedrijf Tencent. De applicatie lijkt op het eerste aanzicht enkel een communicatiemiddel maar het is tevens een sociaal netwerk. Er zijn onder meer de volgende functionaliteiten:

– Voeren van videogesprekken
– Bijhouden van een profiel met foto’s
– Games spelen
– Contacten in de buurt opdoen (‘shaken’)
– Chatten
– Artikelen delen en lezen

Ondanks dat WeChat in Europa niet erg populair is, wordt het in Azië door veel mensen gebruikt. Eind 2011 werd de applicatie door 50 miljoen mensen gebruikt maar dat is inmiddels gegroeid tot meer dan 600 miljoen gebruikers. Tencent weet onder meer te verdienen door het aanbieden van in-app aankopen zoals games, stickers en extra features.

De strategie van WeChat is om in dit stadium zoveel mogelijk te groeien en nieuwe gebruikers te verkrijgen. Om een zo’n groot mogelijk marktaandeel te behalen wordt er een flink budget gespendeerd aan marketing. Het bedrijf heeft onder meer de voetballer Lionel Messi in een TV reclame laten spelen om meer gebruikers aan te trekken.

Samenwerking Starbucks en Macdonalds

Een van de bedrijven die succesvol gebruik heeft gemaakt van WeChat is Starbucks. In deze campagne moesten gebruikers hun ‘mood’ kenbaar maken door middel van een emoticon. Het WeChat account van Starbucks verstuurde dan een liedje dat bij hun gevoel paste. Binnen enkele weken had het bedrijf 130.000 leden en werden de emoties 238.000 maal gedeeld.

Uiteindelijk zorgde dit voor meer awareness en stegen de verkopen van een nieuw fruitdrankje. Een ander succesvoorbeeld is het betalen met behulp van WeChat voor aankopen bij Macdonalds. Gebruikers die het officiële account van de Chinese tak volgen krijgen korting en kunnen betalen voor sommige menu’s bij de fastfoodketen.

Hoe interessant is WeChat op dit moment?

In mijn opzicht is WeChat op dit moment nog niet interessant genoeg voor de meeste bedrijven in Nederland. Ondanks het enorme aantal gebruikers geniet het platform weinig bekendheid in eigen land en andere landen in Europa. In de toekomst wordt dit wellicht bekender en dan zou het interessanter zijn voor de bedrijven.

Wel denk ik dat er veel mogelijkheden zijn als je een bedrijf hebt dat in China actief is en daar haar doelgroep heeft zitten. Je kunt een fanbase opbouwen voor je WeChat account maar daarnaast gebruikers ook laten betalen middels de applicatie. Gebruikers kunnen namelijk hun bankrekening aan het account koppelen en zo op diverse plekken betalen.

Er kunnen zelfs taxi’s opgeroepen en vervolgens digitaal betaald worden. Daarnaast zijn er in Bejing zo’n 300 frisdrankautomaten geplaatst waarbij je met WeChat kunt afrekenen. Het voordeel voor de gebruiker is dat ze de aankoop tegen een gereduceerd tarief kunnen doen. Voor bedrijven die op de Aziatische markt actief zijn denk ik dat er goede kansen zijn met dit platform.

Bronnen:
Searchenginejournal.com
Technode.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *